Congestion Taxes in City Traffic : lessons learnt from the Stockholm Trial
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Nordic Academic Press |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Inbunden |
Språk | Engelska |
Antal sidor | 314 |
Vikt | 650 gr |
Utgiven | 2009-08-21 |
SAB | Odgq |
ISBN | 9789185509232 |
Trängsel i trafiken och miljöpåverkan orsakad av biltrafik
är ett växande problem i många storstäder. 2006 genomfördes ett försök med trängselavgifter i Stockholm. Försöket syftade till att minska trängseln, öka framkomligheten och förbättra miljösituationen. Försöket föll väl ut och är nu gjort permanent.
I Congestion Taxes in City Traffic analyserar en grupp forskare de politiska och sociala processerna före, under och efter försöket med trängeselavgifter i Stockholm. Författarna pekar på att det ofta finns många olika syften med trafiklösningar och att vissa intressen tenderar att premieras framför andra i utformandet av trängselavgifter. Författarnas analys sker mot bakgrund av liknande studier i andra länder.
Författarna beskriver vilka förhoppningar som knöts till försöket, liksom hur stockholmarnas inställning till hela projektet förändrades under tidens gång. Boken illustrerar en rad konfliktfyllda aspekter av trängselskattesystems genomförande, exempelvis den svåra frågan om hur man kan med bibehållet förtroende och stöd från medborgarna kan införa en åtgärd som är djupt kontroversiell eftersom den utmanar den mobilitet som många kommit att se som självklar. Författarnas förhoppningar är att denna bok ska bidra till att många andra städer kan ta lärdom av Stockholmsförsöket. Stockholmsförsöket är en intressant och viktig historia att belysa inte minst med tanke på klimatfrågan och de stora förändringar som krävs för att nå uppställda klimatmål - inte minst när det gäller urban mobilitet.
I Congestion Taxes in City Traffic analyserar en grupp forskare de politiska och sociala processerna före, under och efter försöket med trängeselavgifter i Stockholm. Författarna pekar på att det ofta finns många olika syften med trafiklösningar och att vissa intressen tenderar att premieras framför andra i utformandet av trängselavgifter. Författarnas analys sker mot bakgrund av liknande studier i andra länder.
Författarna beskriver vilka förhoppningar som knöts till försöket, liksom hur stockholmarnas inställning till hela projektet förändrades under tidens gång. Boken illustrerar en rad konfliktfyllda aspekter av trängselskattesystems genomförande, exempelvis den svåra frågan om hur man kan med bibehållet förtroende och stöd från medborgarna kan införa en åtgärd som är djupt kontroversiell eftersom den utmanar den mobilitet som många kommit att se som självklar. Författarnas förhoppningar är att denna bok ska bidra till att många andra städer kan ta lärdom av Stockholmsförsöket. Stockholmsförsöket är en intressant och viktig historia att belysa inte minst med tanke på klimatfrågan och de stora förändringar som krävs för att nå uppställda klimatmål - inte minst när det gäller urban mobilitet.