Den nya Evas passion
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Normal Förlag |
Genre | Fantasy och science fiction |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 212 |
Vikt | 425 gr |
Utgiven | 2007-09-24 |
SAB | Hce |
ISBN | 9789185505180 |
"Föreställ dig att Baudelaire, Blake och Kafka tillsammans skulle försöka beskriva Amerika så är du en bit på väg in i Carters visionära och skandalöst förföriska värld." The Times
"Så re-introduceras då äntligen Angela Carter i Sverige, efter att ha fått stå efter för så många betydligt mindre intressanta brittiska kollegor. Denna omtumlande, symbolistiska, mångbottnade allegori över ett Amerika i nytt inbördeskrig, håller sig med ett nästan oändligt antal områden att utforska. /.../ Vi har blivit rikare." Jonas Thente/DN
"Den nya Evas passion är lika delar Mad Max och Judith Butler, en fascinerande, vacker och förfärande mix av genusaction och brutalfilosofi." Jonas Brun/Kom ut
"det är som romanförfattare, ytterst vild och originell, som Carter har nått kultstatus bland såväl läsare som andra författare. ... Etiketterna på hennes författarskap är legio: magisk realism, surrealism, science fiction, gotiskt, mytiskt, allegoriskt, postmodernt, feministiskt, pornografiskt. och att det är queert, som Torbjörn Elensky här skriver i sitt förord, är att fråga om Dolly Parton sover på rygg. Detta redan 1977! Något så brutalt, snuskigt, våldsamt och antiessentialistiskt hade väl sällan skådats här förs en dikotomiernas dans med varandra och med andra, spöklika cross over-fenomen och parodivärldar. Här är parader av maskerader och gender-bender händer, way before Judith Butler. Utgivningen är en välgärning, fler Carterromaner ska följa. Alla kön lever farligt." Nina Lekander, Expressen
"Den nya Evas passion väver samman urtida myter med avancerad teknologi, gotik möter science fiction. Romanen gestaltar frågor kring kön, makt och begär, men rymmer även spännande passager samt en inte alldeles konventionell kärlekshistoria. Språket är bildrikt, inte helt enkelt alla gånger, och harmonierar synnerligen väl med den egendomliga och eggande intrigen." Böcker och AV-Medier/BTJ
Evelyn anländer till ett New York i sönderfall. Där inleder han en relation med Leilah, men dumpar henne blödande efter en illegal abort han tvingat henne till, köper en bil och kör västerut.
I öknen tillfångatas han av en kvinnokult. För sent inser han att de har en diabolisk plan. De börjar med att operera om honom till kvinna.
I Angela Carters Den nya Evas passion (Normal) möter den magiska realismen postfeminismen och science fiction den gotiska romanen. Carter porträtterar ett USA i total upplösning. Samtidigt är det en samhällssatir som sträcker sig långt utanför Amerikas gränser och ifrågasätter allt vi tagit för givet om kön, sex och begär. (Översättning: Karin Lindeqvist) Angela Carter (1940-1992) tillhör samtidens mest lästa och älskade brittiska författare. Hon har bland annat förärats The Somerset Maugham Prize och The John Llewellyn Rhys Prize.
Angela Carter debuterade 1965 med romanen Shadow Dance och följde sedan upp med Several Perceptions (som fick The Somerset Maugham Prize, 1968) och The Magic Toyshop (som belönades med The John Llewellyn Rhys Prize, 1969). Därpå följde många romaner, liksom översättningar, dramatik, barnböcker, noveller, poesi och sagor. Carter medverkade som skribent i alla tongivande tidningar och tidskrifter i den anglosaxiska världen. Och hon skrev tre filmmanus, bland annat till Neil Jordans kritikerrosade filmatisering av hennes novell The Company of Wolves. Angela Carters död "berövade den engelsktalande världen en av dess mest livfulla och intressanta röster". (Independent)
Röster om Angela Carters författarskap:
"Den mest individualistiska, oberoende och egensinniga engelska författaren - någonsin." Salman Rushdie
"Hennes texter är rena rama pyrotekniken - laddade med idéer, späckade med bilder som spränger natten med sitt stjärnrika språk." Observer
"Den modigaste av Englands alla kvinnliga författare." Lorna Sage
"Underbar. Det finns inte mycket litteratur som är så här bra." Ruth Rendell, Daily Telegraph
"Hon var provinsialismens raka motsats. Ingenting var ointressant för henne. Hon ville veta allt om alla - överallt. Hon dyrkade livet och språket - och frodades i mångfalden." Margaret Atwood, Observer
"Jag kan inte förställa mig någon annan som behärskar intellektuell rörlighet, stilistisk frihet och litterär gestaltning så som hon. Jag efterapar inte henne. Herregud, jag önskar att jag kunde det." Ali Smith
"Så re-introduceras då äntligen Angela Carter i Sverige, efter att ha fått stå efter för så många betydligt mindre intressanta brittiska kollegor. Denna omtumlande, symbolistiska, mångbottnade allegori över ett Amerika i nytt inbördeskrig, håller sig med ett nästan oändligt antal områden att utforska. /.../ Vi har blivit rikare." Jonas Thente/DN
"Den nya Evas passion är lika delar Mad Max och Judith Butler, en fascinerande, vacker och förfärande mix av genusaction och brutalfilosofi." Jonas Brun/Kom ut
"det är som romanförfattare, ytterst vild och originell, som Carter har nått kultstatus bland såväl läsare som andra författare. ... Etiketterna på hennes författarskap är legio: magisk realism, surrealism, science fiction, gotiskt, mytiskt, allegoriskt, postmodernt, feministiskt, pornografiskt. och att det är queert, som Torbjörn Elensky här skriver i sitt förord, är att fråga om Dolly Parton sover på rygg. Detta redan 1977! Något så brutalt, snuskigt, våldsamt och antiessentialistiskt hade väl sällan skådats här förs en dikotomiernas dans med varandra och med andra, spöklika cross over-fenomen och parodivärldar. Här är parader av maskerader och gender-bender händer, way before Judith Butler. Utgivningen är en välgärning, fler Carterromaner ska följa. Alla kön lever farligt." Nina Lekander, Expressen
"Den nya Evas passion väver samman urtida myter med avancerad teknologi, gotik möter science fiction. Romanen gestaltar frågor kring kön, makt och begär, men rymmer även spännande passager samt en inte alldeles konventionell kärlekshistoria. Språket är bildrikt, inte helt enkelt alla gånger, och harmonierar synnerligen väl med den egendomliga och eggande intrigen." Böcker och AV-Medier/BTJ
Evelyn anländer till ett New York i sönderfall. Där inleder han en relation med Leilah, men dumpar henne blödande efter en illegal abort han tvingat henne till, köper en bil och kör västerut.
I öknen tillfångatas han av en kvinnokult. För sent inser han att de har en diabolisk plan. De börjar med att operera om honom till kvinna.
I Angela Carters Den nya Evas passion (Normal) möter den magiska realismen postfeminismen och science fiction den gotiska romanen. Carter porträtterar ett USA i total upplösning. Samtidigt är det en samhällssatir som sträcker sig långt utanför Amerikas gränser och ifrågasätter allt vi tagit för givet om kön, sex och begär. (Översättning: Karin Lindeqvist) Angela Carter (1940-1992) tillhör samtidens mest lästa och älskade brittiska författare. Hon har bland annat förärats The Somerset Maugham Prize och The John Llewellyn Rhys Prize.
Angela Carter debuterade 1965 med romanen Shadow Dance och följde sedan upp med Several Perceptions (som fick The Somerset Maugham Prize, 1968) och The Magic Toyshop (som belönades med The John Llewellyn Rhys Prize, 1969). Därpå följde många romaner, liksom översättningar, dramatik, barnböcker, noveller, poesi och sagor. Carter medverkade som skribent i alla tongivande tidningar och tidskrifter i den anglosaxiska världen. Och hon skrev tre filmmanus, bland annat till Neil Jordans kritikerrosade filmatisering av hennes novell The Company of Wolves. Angela Carters död "berövade den engelsktalande världen en av dess mest livfulla och intressanta röster". (Independent)
Röster om Angela Carters författarskap:
"Den mest individualistiska, oberoende och egensinniga engelska författaren - någonsin." Salman Rushdie
"Hennes texter är rena rama pyrotekniken - laddade med idéer, späckade med bilder som spränger natten med sitt stjärnrika språk." Observer
"Den modigaste av Englands alla kvinnliga författare." Lorna Sage
"Underbar. Det finns inte mycket litteratur som är så här bra." Ruth Rendell, Daily Telegraph
"Hon var provinsialismens raka motsats. Ingenting var ointressant för henne. Hon ville veta allt om alla - överallt. Hon dyrkade livet och språket - och frodades i mångfalden." Margaret Atwood, Observer
"Jag kan inte förställa mig någon annan som behärskar intellektuell rörlighet, stilistisk frihet och litterär gestaltning så som hon. Jag efterapar inte henne. Herregud, jag önskar att jag kunde det." Ali Smith