Reklamens makt över medierna

Reklamens makt över medierna
Författare
Medverkande
Förlag SNS Förlag
GenreMedia och kommunikation
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor127
Vikt198 gr
Utgiven2005-05-25
SABQbm
ISBN 9789185355037
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Om den växelverkan mellan reklam och medier som skapar massmedier. Framställningen omspänner en lång period av massmedieutveckling, från folkliga dagstidningar och riksspridda veckotidningar på 1800-talet och deras fortsatta popularisering under 1900-talet, via filmens utbredning med hjälp av produktplaceringar under 1900-talets början, radio för den breda publiken från 1960-talet och den internationella televisionen därefter, till dagens MTV-format, gratistidningar och internet.
Det handlar också om vikten av att i denna växelverkan inte skada allmänhetens förtroende för massmedierna, vilket är ett påtagligt problem vid egenreklam, sponsring, produktplacering och andra former av s.k. inbäddad marknadsföring. Även statsmakternas roll i massmedieutvecklingen uppmärksammas. 
Karl Erik Gustafsson blev professor emeritus i massmedieekonomi vid Göteborgs universitet 2003 och därefter professor i samma ämne vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.