Motbok : om det ideologiska sveket mot skolan
Serie | Pedagogiska magasinets skriftserie |
---|---|
Författare | |
Medverkande | |
Förlag | Lärarförbundets förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 118 |
Vikt | 230 gr |
Utgiven | 2006-02-03 |
SAB | Em-c |
ISBN | 9789185096978 |
Det här är en MOTBOK till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått länge på tidningarnas ledar- och debattsidor.
Den svenska skolan blir alltmer segregerad. Ett dramatiskt systemskifte har ägt rum under bara ett par decennier och detta dessutom utan någon särskilt livlig ideologisk offentlig debatt.
Vi står nu inför ett viktigt vägval. Ska vi acceptera en skola som blir alltmer segregerad i den heliga valfrihetens namn? Eller ska vi värna om den gemensamma medborgarskolan, med den bredd och kulturella mångfald som ryms där, men också med alla de problem och konflikter det innebär, precis som i samhället i övrigt?
Författarna efterlyser en skoldebatt som grundar sig på fakta, kvalificerade analyser och den moderna forskningen om lärande. I motsats till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått alltför länge på tidningarnas ledar- och debattsidor.
Det är hög tid för en förnyad ideologisk debatt om vad vi vill med skolan. Och det börjar bli bråttom!
Innehåll:
Skoldebatten i Sverige - en eländig historia
Så vinner man lättköpta poänger
Kunskaprörelsen och back to basics
En skoldebatt i återvändsgränd
Politisk och ideologisk kapitulation
Kampen för och emot en skola för alla
Det nyliberala systemskiftet
Så föll den sammanhållna grundskolan
Lärarutbildningen har ständigt motarbetats
Den bittra striden mellan två generationer
Äntligen en helhetssyn på lärarutbildningen
Myter och lögner om ämneskunskaperna
Ett välkommet slagträ i den politiska debatten
Är den svenska skolan verkligen så dålig?
Segregationen gör skolan sämre
Svensk skola i internationell belysning
Okritisk övertro på testresultat och betyg
Framtidens kunskapssamhälle - i ett OECD-perspektiv
Slutord