Motbok : om det ideologiska sveket mot skolan

Motbok : om det ideologiska sveket mot skolan
Serie Pedagogiska magasinets skriftserie
Författare
Medverkande
Förlag Lärarförbundets förlag
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor118
Vikt230 gr
Utgiven2006-02-03
SABEm-c
ISBN 9789185096978
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Det här är en MOTBOK till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Den svenska skolan blir alltmer segregerad. Ett dramatiskt systemskifte har ägt rum under bara ett par decennier och detta dessutom utan någon särskilt livlig ideologisk offentlig debatt. Vi står nu inför ett viktigt vägval. Ska vi acceptera en skola som blir alltmer segregerad i den heliga valfrihetens namn? Eller ska vi värna om den gemensamma medborgarskolan, med den bredd och kulturella mångfald som ryms där, men också med alla de problem och konflikter det innebär, precis som i samhället i övrigt? Författarna efterlyser en skoldebatt som grundar sig på fakta, kvalificerade analyser och den moderna forskningen om lärande. I motsats till den systematiska förtalskampanj mot den svenska skolan som pågått alltför länge på tidningarnas ledar- och debattsidor. Det är hög tid för en förnyad ideologisk debatt om vad vi vill med skolan. Och det börjar bli bråttom! Innehåll: Skoldebatten i Sverige - en eländig historia Så vinner man lättköpta poänger Kunskaprörelsen och back to basics En skoldebatt i återvändsgränd Politisk och ideologisk kapitulation Kampen för och emot en skola för alla Det nyliberala systemskiftet Så föll den sammanhållna grundskolan Lärarutbildningen har ständigt motarbetats Den bittra striden mellan två generationer Äntligen en helhetssyn på lärarutbildningen Myter och lögner om ämneskunskaperna Ett välkommet slagträ i den politiska debatten Är den svenska skolan verkligen så dålig? Segregationen gör skolan sämre Svensk skola i internationell belysning Okritisk övertro på testresultat och betyg Framtidens kunskapssamhälle - i ett OECD-perspektiv Slutord