Protokollet
Författare | |
---|---|
Förlag | Bonnier Fakta |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 240 |
Vikt | 377 gr |
Utgiven | 2003-04-28 |
SAB | Prcddh |
ISBN | 9789185015085 |
ProtokolletESTONIA. Därför kommer det att hända igen.
Vems fel var det att Estonia sjönk? Varför har hela ansvarsfrågan tystats ner och hur kommer det sig att protokollet från Sjöfartsverkets inspektion var förfalskat i haverikommissionens rapport? Kan man lita på den svenska sjösäkerheten? Kan det hända igen?
Den 28 september 1994 sjönk passagerarfärjan m/s Estonia i Östersjön. 852 personer miste livet. I december 1997 förklarade haverikommissionen att det inte fanns någon att utpeka som ansvarig för katastrofen. Men det finns en förbisedd händelse som ställer ansvarsfrågan i annat ljus. När det svenska Sjöfartsverket inspekterade Estonia timmarna före avgång fann man henne sjöoduglig. Trots det så stoppade man inte fartyget och bröt därmed mot internationella sjölagar. När Estonia sju timmar efter avfärd sjönk, var Sjöfartsverkets ansvar uppenbart.
Susanna Popova har varit verksam skribent i tjugo år och var senast chefredaktör på Moderna Tider. Tidigare arbetade hon på bland annat Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.
Mats Holm har varit verksam som journalist i tio år och bland annat bevakat Sparbanken Västrättegången. Han har arbetat som reporter för Dagens Nyheter och var senast redaktör på Moderna Tider.