Social kompetens : också ett disciplinerande uttryck
Författare | |
---|---|
Förlag | Stockholm University |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 237 |
Vikt | 566 gr |
Utgiven | 2023-06-27 |
SAB | Oaa |
ISBN | 9789180142526 |
Avhandlingen undersöker hur uttrycket social kompetens tolkas av
vuxna, yrkesverksamma individer samt vad det är för budskap, på individ-
och kontextnivå, som uttrycket bär med sig när det används i rekryteringen
av nya medarbetare.
Undersökningen omfattar analys av rekryteringsannonser där krav
ställts på social kompetens, analys av ansökningsbrev från sökande till
ett antal av dessa tjänster, samt analys av samtal med elva informanter.
Under analysprocessen har samtal förts med två personalchefer.
Uttrycket social kompetens framträder som en konstruktion både för
att överföra budskap om personliga egenskaper hos individer och för
att förmedla budskap om kontextuella villkor för socialt samspel, de
senare dock ofta konstruerade som krav på individuella attribut. På så
sätt kan uttrycket också ges en innebörd som bär budskap om
anpassning och disciplinering.
När uttrycket kommer till användning, t.ex. som krav i en rekryteringsannons
är det inte ovanligt att det tolkas i relation till den sociokulturella
kontext som är aktuell. En arbetssökande som responderar
på ett krav på social kompetens på ”fel” sätt kan komma att uppfattas
som en icke önskvärd medarbetare.
Detta är en doktorsavhandling i pedagogik vid Stockholms universitet 2023.