Sätt machinen igång - herr Captain! : ett nytt sätt att resa i 1800-talets Sverige
Författare | |
---|---|
Förlag | BoD |
Genre | Historia och arkeologi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 502 |
Vikt | 1450 gr |
Utgiven | 2022-01-14 |
SAB | Prcb |
ISBN | 9789180079433 |
SÄTT MACHINEN IGÅNG - HERR CAPTAIN!
Ett nytt sätt att resa i 1800-talets Sverige
I det tidiga 1800-talets Sverige fanns endast fotvandring, egen häst, vagn eller diligens att tillgå för att resa kring i landet.
Samtidigt hade experimenterandet av fartyg drivna med ånga avancerat så långt att den första resan med passagerare kunde företagas redan 1818. Den fortsatta utvecklingen av det nya kommunikationssättet kom i framtiden att innebära en revolution inom resandet. Från de första trevande resorna på Mälaren och fyrtio år senare hade utvecklingen inneburit hjulångfartyg, och senare även propellerångfartyg, med eleganta dam- och herrsalonger, röksalonger och matsalonger med table d´hote samt menyer innefattande goda rhenviner.
För de privilegierade människorna i samhället innebar ångfartygen ett bekvämt och behagligt färdsätt för resor inom och utom landet. Det var inte billigt att resa med ångfartyg, men ombord bjöds i regel tre klasser anpassade efter den resandes ekonomiska status - hyttplats, akterdäck och fördäck. Grovt räknat fördelar sig priserna i förhållandet 4:2:1. Ganska snart blev ångfartygen en mycket populär och uppskattad transportform för den stora allmänheten - både till vanliga resor och till rena lustfärder.
För affärsmännen blev de tidtabellsbundna till utrikes ort gående ångfartygen en viktig milstolpe, och handeln med kontinenten började genast expandera. Man skrev redan 1836 att genom den nya ångfartygsförbindelsen mellan Stockholm och Lübeck, kunde man vara i Hamburg inom fyra dagar, genom olika anslutningar, i Paris inom åtta dagar - eller lika lång tid som man normalt fick tillbringa i en diligens på dåliga landsvägar mellan Stockholm och Ystad inklusive nattkvarter.
Ångfartygen innebar verkligen ett nytt sätt att resa.
-"Främmande från bord! Hala in landgången"!
-"Sätt Machinen igång - Herr Captain"!
Ett nytt sätt att resa i 1800-talets Sverige
I det tidiga 1800-talets Sverige fanns endast fotvandring, egen häst, vagn eller diligens att tillgå för att resa kring i landet.
Samtidigt hade experimenterandet av fartyg drivna med ånga avancerat så långt att den första resan med passagerare kunde företagas redan 1818. Den fortsatta utvecklingen av det nya kommunikationssättet kom i framtiden att innebära en revolution inom resandet. Från de första trevande resorna på Mälaren och fyrtio år senare hade utvecklingen inneburit hjulångfartyg, och senare även propellerångfartyg, med eleganta dam- och herrsalonger, röksalonger och matsalonger med table d´hote samt menyer innefattande goda rhenviner.
För de privilegierade människorna i samhället innebar ångfartygen ett bekvämt och behagligt färdsätt för resor inom och utom landet. Det var inte billigt att resa med ångfartyg, men ombord bjöds i regel tre klasser anpassade efter den resandes ekonomiska status - hyttplats, akterdäck och fördäck. Grovt räknat fördelar sig priserna i förhållandet 4:2:1. Ganska snart blev ångfartygen en mycket populär och uppskattad transportform för den stora allmänheten - både till vanliga resor och till rena lustfärder.
För affärsmännen blev de tidtabellsbundna till utrikes ort gående ångfartygen en viktig milstolpe, och handeln med kontinenten började genast expandera. Man skrev redan 1836 att genom den nya ångfartygsförbindelsen mellan Stockholm och Lübeck, kunde man vara i Hamburg inom fyra dagar, genom olika anslutningar, i Paris inom åtta dagar - eller lika lång tid som man normalt fick tillbringa i en diligens på dåliga landsvägar mellan Stockholm och Ystad inklusive nattkvarter.
Ångfartygen innebar verkligen ett nytt sätt att resa.
-"Främmande från bord! Hala in landgången"!
-"Sätt Machinen igång - Herr Captain"!