Att bli lärare i ett nytt skollandskap : identitet och utbildning

Att bli lärare i ett nytt skollandskap : identitet och utbildning
Författare
Förlag Arkiv förlag/A-Z förlag
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor135
Vikt200 gr
Utgiven2012-02-27
SABEp
ISBN 9789179242411
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Lärarnas utbildning och yrkeskunnande är starkt omdebatterade i svensk utbildningspolitik. Avgörande förändringar har genomförts på skolans område under de senaste decennierna. Skolan har kommunaliserats, mål- och resultatstyrning har införts, skolan har marknadiserats. Därtill genomgår lärarutbildningen ständiga reformer. Margareta Nilsson Lindström har studerat lärarutbildningen vid universitetet i Växjö och iakttagit hur studenterna formar sin läraridentitet. Hon har följt grundskollärarstudenter genom deras utbildning och också mött nyblivna lärare. Hos de blivande lärarna framträdde tre olika idealbilder av skolan: byskolan, förortsskolan och skolan på marknaden. Dessa bilder, som är starkt präglade av studenternas olika bakgrunder, begränsar lärarstudenternas och de nyblivna lärarnas möjligheter att orientera sig i dagens skollandskap. Margareta Nilsson Lindström är verksam vid sociologiska institutionen vid Lunds universitet. Hon var 2007--2009 knuten till Linnéuniversitet i Växjö som utbildningsvetenskaplig forskare.