Teknik som kunskapsinnehåll i svensk skola 1842-2010
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Gidlunds förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Danskt band |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 257 |
Vikt | 460 gr |
Utgiven | 2013-01-18 |
SAB | Eabu.02 |
ISBN | 9789178448630 |
Teknikens kunskapshistoria är för många en historia om svenska uppfinnare, tillämpad naturvetenskap och ingenjörsutbildning. I den här antologin riktas istället blicken mot de bredare lagren av samhället, mot folkskola, grundskola och yrkesskolor och det tekniska kunskapsinnehåll som behandlats där. Hur har man sett på den tekniska kunskapens roll i dessa utbildningsformer och hur har den förändrats?
I boken presenteras forskning om det tekniska kunskapsinnehållet i svensk skola mellan 1842 och 2010 både i form av spridda inslag av teknikinnehåll och som ett ämne med namnet Teknik. Några återkommande mönster i denna utveckling identifieras, vilka alla på ett eller annat sätt kan sägas ha varit styrande för hur aktörer har besvarat grundläggande frågor om teknikinnehållet i skolan under undersökningsperioden. Frågorna har rört motiven för teknisk kunskap och vilken typ av teknik som är viktigast, men också dess gränser, utseende och upptagningsområde.