Medelvägens estetik : Sverigebilder i USA. Bd 1 - 2
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Gidlunds förlag |
Genre | Konst |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 970 |
Vikt | 1930 gr |
Utgiven | 2009-02-06 |
SAB | Ib-c.4 |
ISBN | 9789178447732 |
Socialistiska, svårmodiga, suputer? Eller sparsmakade esteter som förverkligat ett modern designat folkhem? Vi har föreställningar även om länder vi aldrig besökt. Fördomar om folkslag vi aldrig träffat. Få amerikaner har besökt Sverige, men många har en åsikt om landet och dess befolkning. Den kan handla om syndiga blondiner, säkra bilar eller själfulla Bergmanfigurer. Medelvägens estetik undersöker bilden av Sverige och svenskar i USA och hur den formats av film, fotografi, bildkonst, design, reklam och arkitektur under mer än 300 år. Det är en studie i två delar som tar oss från de första timmerstugorna, byggda av svenska bosättare i Delaware på 1600-talet, till nutidens "svenska" varumärken som Volvo och Absolut.
I den första delen hör Anders Zorn, Gunnar Asplund och fenomenet Swedish Modern - bildkonst, arkitektur och design - till det som ingående studeras i bland annat ljuset av föreställningar om den nordiska rasen, det svenska hantverkskunnandet och den svenska medelvägen mellan kommunism och kapitalism.
Den andra delen inleds med den mest kände av alla nordbor: vikingen. Andra kapitel undersöker bland annat de "svenska" bilmärkena Volvo och Saab, svensk film och "svenskar" på film. "Svenska" småstäder i Mellanvästern och "svenska" miljöer på IKEA-varuhus blir också föremål för granskning.
Jeff Werner är forskningsledare vid Göteborgs konstmuseum och lektor i konstvetenskap vid Högskolan på Gotland. Detta arbete genomfördes till stora delar under hans tid som gästforskare vid University of Kansas 2001-2003 och gästlärare vid University of Minnesota 2005-2006.