Ystad-Metall 1919-1969
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Bokförlaget Arena |
Genre | Ekonomi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 335 |
Vikt | 1492 gr |
Utgiven | 2020-02-12 |
SAB | Qz Ystad metall |
ISBN | 9789178435319 |
Under ett halvt sekel tillverkades konstnärligt formade bruks- och prydnadsföremål i Ystad-Metalls verkstäder. Några modeller har blivit tidlösa designklassiker, andra har sedan länge fallit i glömska. I Ystad-Metall 1919 1969 berättas för första gången företagets historia med formgivningen, föremålen och tillverkningen i fokus.
För drygt hundra år sedan bildades Ystads Metallindustri (senare Ystad-Metall) mitt inne i Ystads medeltida stadskärna. Disponenten Idoff Göransson och hans kompanjon Ester Rockström kom från detta år att leda sin firma till stora framgångar. I skuggan av till exempel Firma Svenskt Tenn gick Ystad-Metall under 1920- och 30-talet i bräschen för tennets återkomst i det svenska folkhemmet och unga konstnärer knöts tidigt till firman, som Oscar Antonsson, Anna Thulin, Hugo Gehlin, Ulla Fogelklou-Skogh, Wiwen Nilsson, Göte Bergsten, Carl-Einar Borgström, Ivar Ålenius-Björk och Stig Blomberg. Föremålen i tenn, brons, mässing och smide följde den moderna smakriktningen och vann Svenska Slöjdföreningens förtroende. På så vis kom det sig att föremål från företaget var en vanlig syn på de stora världsutställningarna under 1930-talet.
Efter andra världskriget byter företaget ägare och en era av industriproduktion tar fart. Nya formgivare som exempelvis Gunnar Ander, Walter Andersson och Hans Lind sätter Ystad-Metall på kartan som ett av de mer framgångsrika företagen inom heminredning av metall.
Många modeller från Ystad-Metall är i dag uppskattade på såväl en svensk och utländsk auktions- och designmarknad, ett bevis på företagets förmåga att kombinera konstnärlig formgivning med ett kvalitativt hantverk. Ett bevis på att föremål från den sydskånska fabriken håller än i dag är Skultuna numera nytillverkar Ystad-Metalls kanske mest kända modell, ljusstaken Liljan . Tillsammans med ett rikt, aldrig tidigare publicerat, bildmaterial dokumenterar boken en spännande fas i svensk designhistoria, från en mindre firmas perspektiv.
För drygt hundra år sedan bildades Ystads Metallindustri (senare Ystad-Metall) mitt inne i Ystads medeltida stadskärna. Disponenten Idoff Göransson och hans kompanjon Ester Rockström kom från detta år att leda sin firma till stora framgångar. I skuggan av till exempel Firma Svenskt Tenn gick Ystad-Metall under 1920- och 30-talet i bräschen för tennets återkomst i det svenska folkhemmet och unga konstnärer knöts tidigt till firman, som Oscar Antonsson, Anna Thulin, Hugo Gehlin, Ulla Fogelklou-Skogh, Wiwen Nilsson, Göte Bergsten, Carl-Einar Borgström, Ivar Ålenius-Björk och Stig Blomberg. Föremålen i tenn, brons, mässing och smide följde den moderna smakriktningen och vann Svenska Slöjdföreningens förtroende. På så vis kom det sig att föremål från företaget var en vanlig syn på de stora världsutställningarna under 1930-talet.
Efter andra världskriget byter företaget ägare och en era av industriproduktion tar fart. Nya formgivare som exempelvis Gunnar Ander, Walter Andersson och Hans Lind sätter Ystad-Metall på kartan som ett av de mer framgångsrika företagen inom heminredning av metall.
Många modeller från Ystad-Metall är i dag uppskattade på såväl en svensk och utländsk auktions- och designmarknad, ett bevis på företagets förmåga att kombinera konstnärlig formgivning med ett kvalitativt hantverk. Ett bevis på att föremål från den sydskånska fabriken håller än i dag är Skultuna numera nytillverkar Ystad-Metalls kanske mest kända modell, ljusstaken Liljan . Tillsammans med ett rikt, aldrig tidigare publicerat, bildmaterial dokumenterar boken en spännande fas i svensk designhistoria, från en mindre firmas perspektiv.