Förskolans uppdrag i fokus : Reflektion som grund till utveckling

Förskolans uppdrag i fokus : Reflektion som grund till utveckling
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor152
Vikt241 gr
Utgiven2024-12-17
SABEab.01
ISBN 9789177414964

<strong>S&auml;kerst&auml;ll gemensamt ansvar f&ouml;r f&ouml;rskolans utbildning.</strong>

Hur kan vi s&auml;kerst&auml;lla att arbetet i f&ouml;rskolan utg&aring;r fr&aring;n l&auml;roplanens m&aring;l och att vi tillsammans tar ansvar f&ouml;r f&ouml;rskolans utbildning? F&ouml;r att f&ouml;rst&aring; och till&auml;mpa l&auml;roplanens intentioner kr&auml;vs b&aring;de teoretisk kunskap och tid f&ouml;r reflektion. Till hj&auml;lp finns den h&auml;r boken, F&ouml;rskolans uppdrag i fokus &ndash; reflektion som grund till utveckling, som f&ouml;rdjupar sig i f&ouml;rskolans systematiska kvalitetsarbete och hur det kopplas b&aring;de till vardagsutmaningar och l&aring;ngsiktig utveckling.

Boken ger dig konkreta verktyg genom tolv kapitel &ndash; alla utformade kring centrala teman i f&ouml;rskolans l&auml;roplan &ndash; som st&ouml;d i att skapa en mer reflekterande f&ouml;rskolekultur. Boken g&aring;r igenom centrala begrepp som utveckling, omsorg, lek och undervisning, och knyter dessa till praktiska &ouml;vningar och case fr&aring;n verkligheten. Med fokus p&aring; att skapa en h&aring;llbar reflektionskultur och f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r ett vetenskapligt f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt ger boken f&ouml;rskolans pedagoger st&ouml;d i att till&auml;mpa bepr&ouml;vad erfarenhet.

Varje kapitel avslutas med reflektionsfr&aring;gor och workshops som hj&auml;lper arbetslaget att oms&auml;tta teorierna till handling. Genom att reflektera b&aring;de individuellt och gemensamt utvecklar ni ert f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt, och st&auml;rker kvaliteten i undervisningen och omsorgen.

Erika Wallin och Pernilla Thor &auml;r f&ouml;rskoll&auml;rare och utvecklingsledare inom f&ouml;rskolan och har m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av att st&ouml;tta pedagoger i deras arbete med att oms&auml;tta l&auml;roplanens m&aring;l till handling.

Formgivare: Anna Hild.