Stöd till studier vid psykisk ohälsa : supported education (SEd) som arbetsmetod

Stöd till studier vid psykisk ohälsa : supported education (SEd) som arbetsmetod
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenreSamhälle, politik och debatt
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor118
Vikt199 gr
Utgiven2024-10-29
SABOhf
ISBN 9789177414650

<strong>Konkreta strategier f&ouml;r att m&ouml;jligg&ouml;ra studier trots psykisk oh&auml;lsa.</strong>

Psykisk oh&auml;lsa &auml;r ett v&auml;xande problem bland unga vuxna och att kunna studera trots denna utmaning &auml;r avg&ouml;rande f&ouml;r framtida m&ouml;jligheter och sj&auml;lvst&auml;ndighet. Den h&auml;r boken presenterar metoden Supported Education (SEd) som syftar till att ge individanpassat st&ouml;d f&ouml;r att unga vuxna med psykisk oh&auml;lsa ska kunna ta klivet in i studier och vidare i livet.

Baserad p&aring; den evidensbaserade modellen Individual Placement and Support (IPS) f&ouml;renar SEd individanpassat st&ouml;d f&ouml;r b&aring;de utbildning och arbete f&ouml;r att skapa l&aring;ngsiktiga l&ouml;sningar &ndash; en flexibel v&auml;g fram&aring;t f&ouml;r dem som beh&ouml;ver det mest.

Genom att kombinera forskningsresultat med konkreta strategier och praktiska erfarenheter visar f&ouml;rfattarna hur verksamheter kan fr&auml;mja &aring;terh&auml;mtning och m&ouml;jligg&ouml;ra studier p&aring; individens villkor. Bokens k&auml;rna &auml;r de tio grundl&auml;ggande principerna f&ouml;r SEd som bland annat inkluderar individens r&auml;tt att v&auml;lja utbildningsv&auml;g, fokus p&aring; det regulj&auml;ra utbildningsutbudet, n&auml;ra samarbete med utbildningsanordnare och l&aring;ngsiktigt st&ouml;d baserat p&aring; behov och &ouml;nskem&aring;l.

Boken v&auml;nder sig till dig som vill f&ouml;rst&aring; och implementera SEd/IPS f&ouml;r att fr&auml;mja inkludering i b&aring;de utbildning och arbetsliv. Fylld med praktiska insikter och tydliga principer &auml;r den ett st&ouml;d f&ouml;r verksamheter som vill g&ouml;ra skillnad p&aring; riktigt.

Huvudf&ouml;rfattare &auml;r Veronica L&ouml;vgren, docent i socialt arbete; Helene Hillborg, med.dr i handikappvetenskap; David Rosenberg, docent i socialt arbete. &Ouml;vriga f&ouml;rfattare &auml;r Ulrika Bejerholm, professor i psykiatrisk h&auml;lso- och sjukv&aring;rdsforskning; Magnus Bergmark, fil.dr i socialt arbete; Maria Hill&ouml;rn, doktorand i socialt arbete.

<strong>Sagt om boken:</strong>
&quot;Syftet med boken &auml;r att skapa anv&auml;ndbar kunskap om st&ouml;d till studier f&ouml;r unga vuxna med psykisk oh&auml;lsa. Den kunskapen kan spridas till fler anordnare f&ouml;r att unga vuxna ska kunna m&ouml;ta de utmaningar som st&auml;lls och f&aring; kunskap och f&auml;rdigheter, som &auml;r anv&auml;ndbara i livet. Att studera handlar ocks&aring; om identitet, f&aring; sociala kontakter och utveckla framtidshopp. Helhetsbetyg: 4.&quot;
/Margareta Fridstjerna, BTJ-h&auml;ftet nr 1 2025