Att undervisa i förskolan : metoder och verktyg

Att undervisa i förskolan : metoder och verktyg
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor230
Vikt365 gr
Utgiven2024-12-02
SABEab.01
ISBN 9789177414605

<strong>Metoder och verktyg f&ouml;r att skapa en undervisningsmilj&ouml; i f&ouml;rskolan som fr&auml;mjar barns l&auml;rande och utveckling.</strong>

Hur kan undervisningen i f&ouml;rskolan fr&auml;mja barns l&auml;rande och utveckling? Boken inneh&aring;ller konkreta metoder och verktyg f&ouml;r att skapa undervisning som engagerar barnen. Genom b&aring;de teori och praktiska exempel visar f&ouml;rfattaren Ann S. Pihlgren hur du kan utforma meningsfull undervisning i enlighet med f&ouml;rskolans l&auml;roplan, som st&ouml;djer ett kvalitativt l&auml;rande hos barnen.

Med en grund i aktuell forskning och bepr&ouml;vad erfarenhet f&aring;r du v&auml;gledning i allt fr&aring;n hur l&auml;rmilj&ouml;er kan anpassas och undervisningsinneh&aring;ll planeras, till hur barns individuella progression kan st&ouml;djas genom r&auml;tt utmaningar. Boken belyser ocks&aring; vikten av spr&aring;kutveckling och samspelets roll i l&auml;randet samtidigt som handfasta tips och reflektioner g&ouml;r det enkelt att till&auml;mpa inneh&aring;llet i det dagliga arbetet.

Bokens inneh&aring;ll och uppl&auml;gg underl&auml;ttar b&aring;de individuell f&ouml;rdjupning och kollegialt l&auml;rande &ndash; allt f&ouml;r att tillsammans skapa en pedagogisk verksamhet som fr&auml;mjar barnens utveckling.

Ann S. Pihlgren &auml;r fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som l&auml;rare, rektor, f&ouml;rvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig f&ouml;r fritidsl&auml;rarutbildningen vid Stockholms universitet. Ann S. Pihlgren &auml;r f&ouml;rfattare till flera pedagogiska och didaktiska b&ouml;cker, bland annat f&ouml;r f&ouml;rskolepersonal. Barns t&auml;nkande, spr&aring;k och samspel &auml;r hennes huvudsakliga forskningsintressen.