Familjestöd i skolan : Samverkan mellan skola och hem

Familjestöd i skolan : Samverkan mellan skola och hem
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor160
Vikt300 gr
Utgiven2025-01-17
SABEmm
ISBN 9789177414599

<strong>Familjest&ouml;djarens bidrag till f&ouml;rtroendefulla relationer &ndash; konkreta verktyg och praktiska exempel p&aring; tidiga insatser och f&ouml;rebyggande arbete i skolan.</strong>

Boken beskriver en ny profession inom skolan: en person som &auml;r anst&auml;lld med fokus p&aring; f&ouml;r&auml;ldrar &ndash; en familjest&ouml;djare. Med tidiga insatser och f&ouml;rebyggande arbete visas hur familjest&ouml;djare kan bidra till att st&auml;rka samverkan mellan skola och hem, skapa f&ouml;rtroendefulla relationer och ge eleverna de b&auml;sta f&ouml;ruts&auml;ttningarna att lyckas.

En familjest&ouml;djare fr&auml;mjar samarbetet mellan skola och hem genom ett professionellt och relationellt f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt och bidrar till en god skolkultur. Genom att st&ouml;tta f&ouml;r&auml;ldrar i deras roll, underl&auml;tta kommunikationen med skolan och samordna insatser med externa akt&ouml;rer som socialtj&auml;nst och h&auml;lso- och sjukv&aring;rd kan familjest&ouml;djaren bli en nyckelperson i elevens och familjens utveckling. Familjest&ouml;djaren har ocks&aring; en sj&auml;lvklar roll i skolsociala team.

Genom praktiska fall och konkreta exempel fr&aring;n vardagen i skolan beskrivs hur familjest&ouml;djaren bland annat kan hantera utmaningar kring inl&auml;rning eller n&auml;rvaro, sv&aring;righeter kring socialt samspel eller samarbete mellan skola och f&ouml;r&auml;ldrar. Varje kapitel inneh&aring;ller diskussions- och reflektionsfr&aring;gor f&ouml;r att hj&auml;lpa l&auml;saren att f&ouml;rdjupa f&ouml;rst&aring;elsen av samverkan mellan skola och hem.

Boken riktar sig till rektorer, elevh&auml;lsoteam, l&auml;rare och andra som arbetar med att fr&auml;mja barns h&auml;lsa, utveckling och l&auml;rande och &auml;r en utm&auml;rkt grund f&ouml;r att introducera liknande utvecklingsarbeten med familjest&ouml;d i skola eller f&ouml;rskola.

Ann-Sofie Keller &auml;r verksam som utbildningsledare vid rektorsutbildningen p&aring; Karlstad universitet och &auml;r sedan tidigare l&auml;rare, specialpedagog och rektor i anpassade grundskolan och i grundskolan.

Lovisa Liyanage &auml;r beteendevetare med inriktning kriminologi och socialpolitik. Innan hon b&ouml;rjade som familjest&ouml;djare p&aring; V&auml;stra Engelbrektsskolan arbetade hon med drogf&ouml;rebyggande arbete och familjest&ouml;d i England och Sverige.

Formgivare: Hanna S Larsson.