Tusen tomma skolbänkar : unga med adhd och autism berättar om skolfrånvaron

Tusen tomma skolbänkar : unga med adhd och autism berättar om skolfrånvaron
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor148
Vikt252 gr
Utgiven2024-08-06
SABEab
ISBN 9789177414490

<strong><em>Tusen tomma skolb&auml;nkar</em> ger en r&ouml;st &aring;t unga med neuropsykiatriska funktionsneds&auml;ttningar (npf) som har erfarenhet av det som brukar kallas problematisk skolfr&aring;nvaro. Boken inneh&aring;ller gripande ber&auml;ttelser fr&aring;n b&aring;de elever och f&ouml;r&auml;ldrar, samt insikter fr&aring;n forskare och professionella inom skola och v&aring;rd. Den belyser orsakerna bakom fr&aring;nvaron och erbjuder praktiska l&ouml;sningar med hopp om f&ouml;r&auml;ndring. F&ouml;r l&auml;rare som vill f&ouml;rst&aring; och st&ouml;dja dessa elever b&auml;ttre erbjuder boken v&auml;rdefulla insikter och konkreta exempel p&aring; hur man kan skapa en mer inkluderande skolmilj&ouml;.</strong>

Tusentals skolb&auml;nkar st&aring;r tomma varje dag i den svenska skolan p&aring; grund av det som ofta kallas &rdquo;problematisk skolfr&aring;nvaro&rdquo;. Men s&auml;llan h&ouml;rs de fr&aring;nvarande elevernas r&ouml;ster. I den h&auml;r boken ber&auml;ttar &aring;tta unga m&auml;nniskor om varf&ouml;r de inte klarat av att g&aring; till skolan och vad de &ouml;nskar att skolan hade gjort f&ouml;r att tillgodose deras r&auml;tt till utbildning.

Elsa, Oscar och de andra beskriver bland annat bristande st&ouml;d och en ibland extremt utmattande skolmilj&ouml;, men ber&auml;ttar ocks&aring; om personer och initiativ som betytt mycket f&ouml;r deras utveckling. Alla unga medverkande har npf (till exempel adhd eller autism) och delar med sig av sina erfarenheter f&ouml;r att n&aring; vuxna i skolan och f&ouml;rb&auml;ttra situationen f&ouml;r andra.&nbsp;

I boken medverkar &auml;ven Sara Linderdahl (forskare i pedagogik) och Lars Westerstr&ouml;m (barn- och ungdomspsykiater). Paret Christian Persman (tidigare grundskolchef) och Maria Persman (specialpedagog och f&ouml;rskoll&auml;rare) ber&auml;ttar om tiden d&aring; de b&auml;gge jobbade inom skolan samtidigt som deras son inte kunde vistas i skolmilj&ouml;n.

Boken ger kunskap och fler perspektiv till alla som i yrkeslivet m&ouml;ter unga med skolfr&aring;nvaro. &nbsp;&nbsp;

Journalisten Caroline Jonsson som l&auml;nge bevakat fr&aring;gor som r&ouml;r unga i skolan har skrivit boken i samarbete med Riksf&ouml;rbundet Attention.&nbsp;Boken&nbsp;&auml;r en del av projektet V&auml;gen tillbaka &ndash; ett tre&aring;rigt projekt som drivs av Riksf&ouml;rbundet Attention och finansieras av Allm&auml;nna arvsfonden. Den som vill kan l&auml;sa mer p&aring; attention.se/vagen-tillbaka.

<strong>Sagt om boken:</strong>
&quot;Det lidande som barnen och deras f&ouml;r&auml;ldrar ofta uts&auml;tts f&ouml;r fr&aring;n myndigheter beror p&aring; bristande kunskaper och f&ouml;rst&aring;else men ocks&aring; en of&ouml;rm&aring;ga att anpassa en inl&auml;rningssituation som ger barnen r&auml;ttvisa. Lars Westerstr&ouml;m, specialistl&auml;kare inom barn- och ungdomspsykiatri, bidrar med utomordentliga expertkunskaper. Alla involverade i utbildningssystemet borde f&aring; boken i handen. Helhetsbetyg: 5.&quot;
/Margareta Fridstjerna, BTJ-h&auml;ftet nr 18 2024