Blyga och försiktiga barn : Möta, förstå och vägleda i förskolan

Blyga och försiktiga barn : Möta, förstå och vägleda i förskolan
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor96
Vikt300 gr
Utgiven2025-01-17
SABEab.01
ISBN 9789177414308

<strong>F&aring; blyga och f&ouml;rsiktiga barn att trivas och utvecklas i f&ouml;rskolan &ndash; teori och praktik.</strong>

Boken inneh&aring;ller praktiska verktyg och teoretisk kunskap f&ouml;r att b&auml;ttre f&ouml;rst&aring; och st&ouml;tta barn som beh&ouml;ver lite extra tid och st&ouml;d f&ouml;r att v&aring;ga utforska och ta f&ouml;r sig.

Blyga och f&ouml;rsiktiga barn hamnar l&auml;tt i skymundan i f&ouml;rskolan. De s&ouml;ker ofta mindre uppm&auml;rksamhet fr&aring;n pedagoger, &auml;r mindre kontakts&ouml;kande och tar mindre plats, men likv&auml;l har de samma behov som andra barn.

I grunden &auml;r blygsel en positiv egenskap, men ibland leder det till mer problematiska beteenden som beh&ouml;ver hanteras. I den h&auml;r boken ger psykologen Jenny Jakobsson Lundin b&aring;de kunskap och redskap f&ouml;r att f&aring; syn p&aring;, st&ouml;tta och v&auml;gleda de barn som beh&ouml;ver lite extra f&ouml;r att v&aring;ga utforska och ta f&ouml;r sig &ndash; innan det blir ett problem. Utifr&aring;n olika individ- och gruppsykologiska infallsvinklar exemplifieras utmanande situationer i samband med introduktion, l&auml;mning, samling, lek och samspel samt i form av tal&auml;ngslan.

Med lyh&ouml;rdhet, n&auml;rvaro och ett pedagogiskt f&ouml;rh&aring;llningss&auml;tt kan vi som pedagoger hj&auml;lpa dessa barn att k&auml;nna trygghet och hitta sin plats s&aring; att de kan dra nytta av sin sociala k&auml;nslighet och bidra till gruppens utveckling p&aring; ett positivt s&auml;tt.

Jenny Jakobsson Lundin &auml;r psykolog och chef inom m&ouml;dra- och barnh&auml;lsov&aring;rden och har m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av att arbeta som psykolog i f&ouml;rskolan och skolan. Hon &auml;r utbildare i programmet <em>ICDP &ndash; V&auml;gledande samspel</em> och har tidigare givit ut b&ouml;ckerna <em>Samspelets psykologi i f&ouml;rskolan</em> (2019) och <em>Psykologi f&ouml;r klassrummet</em> (2016).

Formgivare &auml;r Anna S&ouml;derbergh.