MI - motiverande samtal : praktisk handbok för skolan
Författare | |
---|---|
Förlag | Gothia Kompetens AB |
Genre | Psykologi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 88 |
Vikt | 192 gr |
Utgiven | 2024-02-05 |
SAB | Eaa |
ISBN | 9789177414094 |
<strong>Tydlig och överskådlig handbok för skolan om motiverande samtal, MI.</strong>
Motiverande samtal (MI) är en evidensbaserad samtalsmetod som passar i alla sammanhang där man vill stimulera en person att förändra sitt beteende. Den här boken presenterar metoden på ett tydligt och överskådligt sätt och visar med många praktiska exempel hur den kan vara till nytta i skolans värld. Läsaren får en grundläggande förståelse för metoden och hur den konkret tillämpas.
MI har många olika användningsområden inom skolan, till exempel som hjälpmedel vid samtal med elever om skolmotivation, hälsosamtal om levnadsvanor, utvecklingssamtal, samtal med föräldrar, studie- och yrkesvägledning och handledning.
Eftersom MI ger skolpersonalen ett effektivt verktyg för att utföra sitt arbete ökar metoden även medarbetarnas tillfredsställelse i arbetet.
Den fjärde upplagan av denna uppskattade bok är anpassad till det delvis nya sätt att pedagogiskt beskriva MI som upphovsmännen till MI, W.R. Miller och S. Rollnick, har introducerat under 2023.
<strong>Sagt om boken:</strong>
”Bemötande är en framgångsfaktor i skolans värld. Det här behöver all personal ha.”
/Thor Fossland, rektor
”Jag har förändrat hela mitt tänk som lärare och det har blivit mycket roligare att jobba.”
/Anna Hjärne, lärare
”Jag märkte stor skillnad direkt. Vi har fått verktyg att jobba med ungdomarna på ett helt annat sätt som verkligen fungerar.”
/Ingemo Backenius, skolsköterska
"Författaren lyckas på ett enkelt och pedagogiskt sätt förmedla de teoretiska grunderna i MI och läsaren kan direkt börja praktisera och öva på MI-metoden. Exempel och fallbeskrivningar hämtade från skolans värld gör att det är enkelt att följa metoden och se hur samtal utvecklas i positiv riktning genom MI-samtal. […] En mycket bra handbok som vänder sig till den som arbetar med barn och ungdomar från grundskolans lägre åldrar till gymnasiet. Helhetsbetyg: 4."
/Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 7, 2024