Att undervisa på högstadiet och gymnasiet : en handbok för lärare

Att undervisa på högstadiet och gymnasiet : en handbok för lärare
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor103
Vikt170 gr
Utgiven2024-09-24
SABEab.03
ISBN 9789177414063

<strong>Verktyg och strategier f&ouml;r att f&ouml;rb&auml;ttra undervisningen och skapa en positiv l&auml;rmilj&ouml; f&ouml;r alla elever.</strong>

<em>Att undervisa p&aring; h&ouml;gstadiet och gymnasiet </em>&auml;r en oumb&auml;rlig handbok f&ouml;r alla l&auml;rare som vill f&ouml;rdjupa sin undervisningsmetodik. Boken t&auml;cker viktiga omr&aring;den s&aring;som l&auml;rarens roll, planering av undervisning, hur man skapar inkluderande klassrum och hur man fr&auml;mjar b&aring;de spr&aring;klig och &auml;mnesm&auml;ssig utveckling.

Hur kan du som l&auml;rare p&aring;verka elevernas l&auml;rande genom ditt ledarskap och undervisningss&auml;tt? Vilka kompetenser beh&ouml;ver du och hur skapar du ett h&aring;llbart l&auml;rande d&auml;r v&auml;rdegrunden tar plats i samtliga &auml;mnen och d&auml;r alla elever kan delta och utveckla b&aring;de spr&aring;k- och &auml;mneskunskaper?

Denna bok fokuserar p&aring; undervisning. F&ouml;rfattaren tar avstamp i l&auml;rarrollen och lyfter fram olika perspektiv p&aring; undervisningen &ndash; det didaktiska, det inkluderande samt ett spr&aring;k- och kunskapsutvecklande perspektiv. Dessutom visar hon hur v&auml;rdegrundsuppdraget kan v&auml;vas in i undervisningen, till exempel genom sk&ouml;nlitteratur.

Med praktiska exempel och fr&aring;gor f&ouml;r reflektion erbjuder denna bok verktyg och strategier f&ouml;r att f&ouml;rb&auml;ttra undervisningen och skapa en positiv l&auml;rmilj&ouml; f&ouml;r alla elever. Perfekt f&ouml;r l&auml;rarlag som str&auml;var efter att utvecklas tillsammans och f&ouml;r den individuella l&auml;raren som vill v&auml;ssa sina f&auml;rdigheter. F&ouml;rfattaren varvar teori med konkreta exempel och varje kapitel avslutas med reflektionsfr&aring;gor f&ouml;r ett kollegialt l&auml;rande eller egen reflektion.

Jenny Edvardsson &auml;r l&auml;rare i svenska och historia f&ouml;r h&ouml;gstadiet och gymnasiet samt i svenska som andraspr&aring;k. Hon &auml;r i dag doktorand inom pedagogiskt arbete och l&auml;rarutbildare vid H&ouml;gskolan Kristianstad. Hennes forskning handlar om hur sk&ouml;nlitteratur kan anv&auml;ndas som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. Jenny har gett ut flera b&ouml;cker.

<strong>Sagt om boken</strong>
&quot;Som l&auml;sare f&aring;r man samma k&auml;nsla som vid ett givande samtal med en kompetent kollega. [...] Handboken kan, enligt mig, vara ett bra underlag f&ouml;r kompetensutveckling f&ouml;r den enskilde men ocks&aring; f&ouml;r kollegiala samtal.&quot;
/Sara Nordkvist Elmgren p&aring; pedagog.orebro.se, &auml;mnesl&auml;rare i svenska och engelska p&aring; V&auml;stra Engelbrektsskolan samt adjungerad adjunkt vid &Ouml;rebro Universitet