När leken inte fungerar

När leken inte fungerar
Författare
Förlag Gothia Kompetens AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor208
Vikt340 gr
Utgiven2023-11-15
SABEab.01
ISBN 9789177413776

<strong>S&aring; f&aring;r ni leken att fungera i f&ouml;rskolan &ndash; st&ouml;d och inspiration f&ouml;r f&ouml;rskolepedagoger.</strong>

I f&ouml;rskolan &auml;r det pedagogernas ansvar att f&aring; leken att fungera. F&ouml;r att lyckas med detta viktiga uppdrag fordras kunskap om lek och samspelsutveckling och att kunna oms&auml;tta denna kunskap i sitt s&auml;tt att vara och sina handlingar. Som st&ouml;d och inspiration finns den h&auml;r boken, N&auml;r leken inte fungerar av Margareta &Ouml;hman.

Vi tar ofta f&ouml;r givet att barn leker s&aring; fort de har m&ouml;jlighet. Samtidigt finns det barngrupper d&auml;r den sociala leken inte tycks fungera. Lek och samspel med andra &auml;r stundtals sv&aring;rt f&ouml;r alla barn, och i varje f&ouml;rskolegrupp finns det barn som mer varaktigt har utmaningar med leken.&nbsp;

Den h&auml;r boken handlar om just sv&aring;righeter i lek och lekens sv&aring;righeter i f&ouml;rskolan. Margareta &Ouml;hman tar avstamp i det generella &ndash; vad lek &auml;r och varf&ouml;r det &auml;r s&aring; viktigt &ndash; och g&aring;r mot det specifika &ndash; vilka sv&aring;righeter gemensam lek kan inneb&auml;ra samt hur pedagoger kan skapa goda f&ouml;ruts&auml;ttningar och st&ouml;tta i de situationer och sammanhang d&auml;r leken uteblir, avbryts, kraschar eller g&aring;r i st&aring;.

Teori varvas med praktik och exempel fr&aring;n en fiktiv f&ouml;rskola. Dessa exempel skildrar hur pedagoger kan vara f&ouml;rebilder, fr&auml;mja socialt samspel med och mellan barnen, identifiera enskilda barns och gruppers behov, uppm&auml;rksamma och svara p&aring; barns signaler och initiativ och v&auml;cka slumrande lekstyrka.

Margareta &Ouml;hman &auml;r leg. psykolog och familjeterapeut med m&aring;nga &aring;rs erfarenhet av konsultation, handledning, f&ouml;rel&auml;sning och fortbildning. Hon &auml;r f&ouml;rfattare till ett flertal b&ouml;cker om lek och spr&aring;k, bland andra V&auml;rna barns lekstyrka och L&aring;t leken fr&auml;mja spr&aring;ket (Gothia Kompetens), och &auml;r aktuell med processutbildningen Lekcertifiering.

Ur bokens f&ouml;rord av Anna Hellberg Bj&ouml;rklund

&rdquo;Margareta &Ouml;hman &auml;r Sveriges mest lekkunniga person. Att lyckas v&auml;va ihop en s&aring; djup teoretisk och forskningsbaserad kunskap med de decennier av verksamhetsn&auml;ra, bepr&ouml;vad erfarenhet hon besitter kan bara liknas vid att skapa ett vackert och tankev&auml;ckande konstverk.&rdquo;