Språkstörning hos barn 3-7 år
Författare | |
---|---|
Förlag | Gothia Kompetens |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 187 |
Vikt | 321 gr |
Utgiven | 2020-02-11 |
SAB | Eud |
ISBN | 9789177411949 |
<STRONG>Boken skildrar barns språkutveckling steg för steg och läsinlärningens olika faser – i förskolan, i förskoleklassen och under de första åren i skolan. Författaren beskriver olika former av språkstörning och språklig sårbarhet och hur dessa kan ta sig uttryck och bemötas.</STRONG>
Förskolan och skolan ska ta hänsyn till barns långsiktiga lärande och ha koll på hur långt varje barn kommit i sin utveckling även när de byter skolform. Språkutvecklande undervisning måste börja i förskolan och fortsätta i förskoleklassen för att ge varje barn förutsättningar för läsförståelse och för att lyckas med bildning, både i skolan och i livet. Men för att ge alla barn samma möjligheter måste vi prata mer om språkstörning, språklig sårbarhet och andra kommunikativa svårigheter. Hur påverkar det barnet i leken, det sociala samspelet och i deras läs- och skrivförmåga? Med den här boken vill författaren öka kunskapen och lyfta funktionsnedsättningen språkstörning och andra språkliga sårbarheter som påverkar barns sätt att kommunicera och uttrycka sig.
I boken betonar författaren och leg. logopeden Catarina Sjöberg vikten av balans mellan krav och förmågor. Barn utvecklas i olika takt och vuxna måste möta dem på den nivå de befinner sig. I boken finns många exempel från olika verksamheter och tips på övningar som visar hur du tillsammans med barnen kan utnyttja deras bästa verktyg – leken.
Catarina Sjöberg är leg. logoped sedan drygt 25 år. Hon arbetar på logopedmottagningen i Halmstad och ingår i barnhälsovårdsteamet i region Halland. Catarina har tidigare gett ut boken <EM>Språkleka i förskolan – barns möjlighet till ett rikt språk</EM> (Gothia Fortbildning 2018).