Barnskötare : att främja utveckling och lärande
Författare | |
---|---|
Förlag | Gothia Kompetens |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 119 |
Vikt | 180 gr |
Utgiven | 2019-10-15 |
SAB | Eab.01 |
ISBN | 9789177411673 |
<SPAN lang=SV> <P dir=ltr align=left>Barnskötaren ska i sitt uppdrag i förskolan främja barns utveckling och lärande vilket innebär att vara en tydlig del i barnens lärprocesser och medverka i undervisningen. Detta förutsätter att man som barnskötare är insatt i läroplanen, förstår sitt uppdrag och är delaktig i planering och utvärdering av utbildningen. <P dir=ltr align=left>I boken Barnskötare – Att främja utveckling och lärande möter vi två erfarna och professionella barnskötare. Utifrån egna erfarenheter hämtade från mötet med barnen i vardagen belyser de barnskötarens uppdrag kopplat till läroplanen, Lpfö 18.<FONT face=Garamond,Garamond> <P dir=ltr align=left>Författarna vill stärka barnskötare i deras yrkesroll och höja statusen för barnskötaryrket, ett yrke med det viktiga uppdraget att ge alla barn i förskolan en bra start i livet. </FONT> <P dir=ltr align=left><FONT face=Garamond,Garamond> <P dir=ltr align=left>Ur innehållet: <UL> <P dir=ltr align=left> <LI>Vad säger läroplanen om barnskötarnas roll i undervisningen och det systematiska kvalitetsarbetet? <P dir=ltr align=left> <LI>Hur ser barnskötarens uppdrag ut jämfört med förskollärarens och vad innebär ett professionellt förhållningssätt? Det är några frågor som författarna diskuterar. <P dir=ltr align=left> <LI>Praktiska råd om till exempel kommunikation i mötet med vårdnadshavare, kollegor och barn. <P dir=ltr align=left> <LI>Exempel på hur arbetslag kan arbeta med kollegialt lärande. </LI></UL></FONT> <P dir=ltr align=left><FONT face=Garamond,Garamond> <P dir=ltr align=left>Boken vänder sig till såväl erfarna barnskötare som till dem som är nyutbildade eller som funderar på att utbilda sig till barnskötare. Den kan med fördel användas på barnskötarutbildningen. <P dir=ltr align=left> <P dir=ltr align=left>Maria Nygren är utbildad barnskötare med vidareutbildningen Den lärande förskolan på högskolenivå. <P dir=ltr align=left>Ramona Krantz är utbildad barnskötare och har gått Skolverkets Påbyggnadsutbildning för barnskötare. <P dir=ltr align=left>Både Maria och Ramona har arbetat i förskola i över 20 år både i kommunal och privat regi.</FONT></SPAN>