Läslust i en digital tid : tips och inspiration för lärare och skolbibliotekarier
Författare | |
---|---|
Förlag | Gothia Kompetens |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 107 |
Vikt | 185 gr |
Utgiven | 2020-03-18 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789177410591 |
Om du vill väcka elevers läsglädje och nyfikenhet på böcker – i en tid där konkurrensen från bloggar, sociala medier, poddar, influensers och dataspel är enorm – är detta boken för dig.
Är digitaliseringen ett hot mot elevernas läsförmåga och läslust? Författarna till boken Läslust i en digital tid – tips och inspiration för lärare och skolbibliotekarier tycker att vi ska tänka tvärtom och dra nytta av sociala medier, bloggar, vloggar, youtubers och dataspel för att väcka läsglädje hos barn och unga.
Med boken vill författarna visa hur lärare och skolbibliotekarier kan använda sig av elevernas digitala världar och egna erfarenheter för att öka deras intresse för böcker och läsning. Läslust i en digital tid innehåller mängder av inspirerande tips på alltifrån läsfrämjande influencers och booktubers till hur man kan spelifiera högläsning och textsamtal. Författarna ger många exempel från sin egen verksamhet och vill med boken utmana den rådande motsättningen mellan att läsa traditionella texter och skärmbaserade textaktiviteter.
Läslust i en digital tid vänder sig till lärare i svenska, svenska som andraspråk och moderna språk samt till skolbibliotekarier, som möter elever från förskoleklass till årskurs nio.
Hülya Basaran har magisterexamen i Lärande, kommunikation och IT som kunskaps- och tillämpningsområde, är legitimerad lärare i svenska som andraspråk och har arbetat som lärare inom sfi och i grundskolan. Hon har haft uppdrag som har handlat om språkutvecklande arbetssätt, modersmål, transspråkande, litteracitet och digitalisering för bland annat Skolverket, UR och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Idag arbetar Hülya Basaran på Nationell centrum för svenska som andraspråk och utbildar verksamma lärare i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. 2016 tilldelades hon Guldäpplejuryns särskilda pris för att ha förnyat språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med digitala nycklar.
Tobias Gard är skol- och ungdomsbibliotekarie på Kronan skola och Frälsegårdskolan i Trollhättan där han under många år mött barn och unga, de flesta med annat modersmål än svenska. Tobias Gard har länge använt digitaliseringen för att väcka elevernas läsglädje och föreläser om hur man kan väcka läslust genom spelifiering. Han driver podden ”Död mans pod” och skriver böcker. 2017 tilldelades han ett hedersdiplom av SCIRA, Swedish Council of the International Reading Association.
Är digitaliseringen ett hot mot elevernas läsförmåga och läslust? Författarna till boken Läslust i en digital tid – tips och inspiration för lärare och skolbibliotekarier tycker att vi ska tänka tvärtom och dra nytta av sociala medier, bloggar, vloggar, youtubers och dataspel för att väcka läsglädje hos barn och unga.
Med boken vill författarna visa hur lärare och skolbibliotekarier kan använda sig av elevernas digitala världar och egna erfarenheter för att öka deras intresse för böcker och läsning. Läslust i en digital tid innehåller mängder av inspirerande tips på alltifrån läsfrämjande influencers och booktubers till hur man kan spelifiera högläsning och textsamtal. Författarna ger många exempel från sin egen verksamhet och vill med boken utmana den rådande motsättningen mellan att läsa traditionella texter och skärmbaserade textaktiviteter.
Läslust i en digital tid vänder sig till lärare i svenska, svenska som andraspråk och moderna språk samt till skolbibliotekarier, som möter elever från förskoleklass till årskurs nio.
Hülya Basaran har magisterexamen i Lärande, kommunikation och IT som kunskaps- och tillämpningsområde, är legitimerad lärare i svenska som andraspråk och har arbetat som lärare inom sfi och i grundskolan. Hon har haft uppdrag som har handlat om språkutvecklande arbetssätt, modersmål, transspråkande, litteracitet och digitalisering för bland annat Skolverket, UR och Specialpedagogiska skolmyndigheten. Idag arbetar Hülya Basaran på Nationell centrum för svenska som andraspråk och utbildar verksamma lärare i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. 2016 tilldelades hon Guldäpplejuryns särskilda pris för att ha förnyat språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med digitala nycklar.
Tobias Gard är skol- och ungdomsbibliotekarie på Kronan skola och Frälsegårdskolan i Trollhättan där han under många år mött barn och unga, de flesta med annat modersmål än svenska. Tobias Gard har länge använt digitaliseringen för att väcka elevernas läsglädje och föreläser om hur man kan väcka läslust genom spelifiering. Han driver podden ”Död mans pod” och skriver böcker. 2017 tilldelades han ett hedersdiplom av SCIRA, Swedish Council of the International Reading Association.