Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde

Leklust i förskolan : främja lekens egenvärde
Författare
Förlag Gothia Kompetens
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor127
Vikt240 gr
Utgiven2017-10-24
SABEm
ISBN 9789177410072
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Leken har en central betydelse i förskolan och för barnets välbefinnande, men hur ger du som pedagog möjlighet till fri och spontan lek?

Boken <EM>Leklust i förskolan – främja lekens egenvärde</EM> utgår från barnets rätt till lek, som också behandlas i barnkonventionens artikel 31. Boken lyfter fram värdet av lek för dess egen skull och inte som ett medel för lärande eller utveckling. Att barn leker råder det inget tvivel om, därmed är leken i sig ett viktigt kunskapsområde för alla som arbetar med barn.

Boken går igenom teorier och forskning och skapar medvetenhet om lekens betydelse. Budskapet är att vi vuxna måste stödja den och våga vara tillsammans med barnen på ett lekfullt sätt. Här finns även praktiska idéer om din roll som lekberikare.

Genom bättre förståelse läggs grunden för professionell trygghet i vardagens lek tillsammans med barnen – en trygghet som vilar på förståelse av lekens egenvärde och som handlar om glädje, nöje och leklust.

<EM>Leklust i förskolan</EM> vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan det vill säga förskollärare, barnskötare, förskolechefer och dagbarnvårdare samt till studerande vid förskollärarutbildningen.

<STRONG>Om författarna
</STRONG><EM>Maria Øksnes</EM> är förskollärare, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för lärarutbildning, NTNU, Trondheim.

<EM>Einar Sundsdal</EM> är pedagog, fil. dr i pedagogik och biträdande professor i pedagogik vid Institutionen för utbildning och livslångt lärande, NTNU, Trondheim.