Corporate Bullshit : Om språket mitt i city
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Telegram Bokförlag |
Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 110 |
Vikt | 296 gr |
Utgiven | 2004-11-12 |
SAB | Fc.043 |
ISBN | 9789177386797 |
Vill du bilda spjutspetsen, ha ledartröjan, ligga i framkanten, komma ut på banan och leverera? Då måste du också vara uppdaterad inom språket som gäller mitt i city managementska.
Det är inte bara din stadsjeep och nya bildtelefon som visar att du hänger med. Trendiga ord räknas också. I Corporate Bullshit skriver språkforskaren Lars Melin om det ekonomiska trendspråk som under några årtionden varit hetast. Och vare sig han skriver om de nya orden, om VD:s verbala later och olater, om ekonomers och reklammakares språk, om språklig innovation eller slentrian blir det underhållande läsning. Modeord har en kort levnad hur myntas de, hur sprids de och när dör de? Corporate bullshit är en bok för alla att känna igen sig i, roas av och till och med ha nytta av för att höja ribban, kvalitetssäkra, genomlysa eller rätt och slätt: Vässa orden!
Det är inte bara din stadsjeep och nya bildtelefon som visar att du hänger med. Trendiga ord räknas också. I Corporate Bullshit skriver språkforskaren Lars Melin om det ekonomiska trendspråk som under några årtionden varit hetast. Och vare sig han skriver om de nya orden, om VD:s verbala later och olater, om ekonomers och reklammakares språk, om språklig innovation eller slentrian blir det underhållande läsning. Modeord har en kort levnad hur myntas de, hur sprids de och när dör de? Corporate bullshit är en bok för alla att känna igen sig i, roas av och till och med ha nytta av för att höja ribban, kvalitetssäkra, genomlysa eller rätt och slätt: Vässa orden!