Övertyga, övertala, påverka - Berättelsen som pedagogiskt verktyg
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Telegram Bokförlag |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 262 |
Vikt | 498 gr |
Utgiven | 2001-11-01 |
ISBN | 9789177385745 |
Det äldsta verktyget för påverkan är också det kraftfullaste - berättelsen. Sedan Hedenhös har historieberättande varit ett sätt att förmedla information och kunnande. Här får vi både massor av exempel på historier och lär oss berättarteknik.
Med dagens konkurrens- och resultatinriktning är det lätt att glömma att alla organisationer är sociala system och att arbete är något personligt. Om man kan lära sig berätta en historia och nå åhörarens privata kärna har man hittat ett givande sätt att lösa problem, fatta beslut och bygga förtroende.
Annette Simmons, författare och föredragshållare, visar hur en historia, fabel, eller parabel kan användas för att motivera och inspirera som inga kalla fakta och direktiv förmår.
Med dagens konkurrens- och resultatinriktning är det lätt att glömma att alla organisationer är sociala system och att arbete är något personligt. Om man kan lära sig berätta en historia och nå åhörarens privata kärna har man hittat ett givande sätt att lösa problem, fatta beslut och bygga förtroende.
Annette Simmons, författare och föredragshållare, visar hur en historia, fabel, eller parabel kan användas för att motivera och inspirera som inga kalla fakta och direktiv förmår.