Etik & Organisationskulturer - Att skapa en gemensam värdegrund
Författare | |
---|---|
Förlag | Telegram Bokförlag |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 316 |
Vikt | 560 gr |
Utgiven | 2000-06-01 |
SAB | Dgqb |
ISBN | 9789177385400 |
Vilka är människans drivkrafter? Vilka drivkrafter har våra företagsledare? Är det moraliskt rätt att påverka individens personliga värderingssystem mot att bli mer konformt med det gemensamma?
Dessa frågor ställer författaren teologie doktor och knuten till Centrum för etik och ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm för att komma fram till om det är möjligt att i företag och organisationer skapa en gemensam värdegrund. I sin slutsats besvarar han frågan med ja. Det är inte bara möjligt. Det kan dessutom få positiva effekter på organisationens förmåga att lösa sitt uppdrag. Dock krävs respekt för både ledarnas och medarbetarnas personliga integritet och autonomi.
Claes Trollestad har i tre år studerat svenska organisationers ambitioner att skapa gemensamma värderingar. Förutom redovisade fakta får vi ta del av många kloka tankar om människosyn, mening, motivation, lojalitet.
Dessa frågor ställer författaren teologie doktor och knuten till Centrum för etik och ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm för att komma fram till om det är möjligt att i företag och organisationer skapa en gemensam värdegrund. I sin slutsats besvarar han frågan med ja. Det är inte bara möjligt. Det kan dessutom få positiva effekter på organisationens förmåga att lösa sitt uppdrag. Dock krävs respekt för både ledarnas och medarbetarnas personliga integritet och autonomi.
Claes Trollestad har i tre år studerat svenska organisationers ambitioner att skapa gemensamma värderingar. Förutom redovisade fakta får vi ta del av många kloka tankar om människosyn, mening, motivation, lojalitet.