Utbildningsmiljö och utbildningsrätt : från förskola till forskarexamen
Serie | Institutet för utbildningsrätt (8) |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Iustus |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 181 |
Vikt | 287 gr |
Utgiven | 2022-12-19 |
SAB | Em:oe |
ISBN | 9789177372066 |
Institutet för utbildningsrätt – IfU – höll i november 2021 en nationell konferens på temat Utbildningsmiljö och utbildningsrätt – från förskola till forskarutbildning. Detta är en antologi med bidrag på det temat.
Utgångspunkten för konferensen var att utbildningsmiljö förstås som ett utbildningsrättsligt och ett tvärvetenskapligt fenomen. Utbildningsmiljö innefattar en mångfald av processer och förfaranden, vilka samtliga aktualiserar ett brett spektrum av frågor av central betydelse för lärande och undervisning.
I antologin behandlas en rad områden och frågor där olika aspekter av utbildningsmiljö diskuteras. Analyserna spänner över ett vitt fält där bland annat utvärderingsproblem till följd av breda reformer av lagstiftning och läroplaner diskuteras med fokus på rektorers och elevers ansvar för studiemiljön. Vidare diskuteras Skolinspektionens tillsyn i ljuset av rektorns och huvudmannens begränsade förutsättningar att skapa en god utbildningsmiljö för eleverna samt frågor om offentlighet och sekretess i skolan. Även skolans brottsförebyggande arbete, mobbningsregleringen i Danmark samt ordningsreglernas betydelse för möjligheterna att vidta disciplinära åtgärder analyseras.
Boken riktar sig till jurister, yrkesverksamma inom skolan och andra intresserade.
Medverkande författare: Lars Bejstam, Pontus Bäckström, Håkan Eilard, Maja Elmgren, Hanne Hartoft, Lotta Lerwall, Johannes Lunneblad, Annika Nilsson, Judit Novak och Sverker Scheutz.
Utgångspunkten för konferensen var att utbildningsmiljö förstås som ett utbildningsrättsligt och ett tvärvetenskapligt fenomen. Utbildningsmiljö innefattar en mångfald av processer och förfaranden, vilka samtliga aktualiserar ett brett spektrum av frågor av central betydelse för lärande och undervisning.
I antologin behandlas en rad områden och frågor där olika aspekter av utbildningsmiljö diskuteras. Analyserna spänner över ett vitt fält där bland annat utvärderingsproblem till följd av breda reformer av lagstiftning och läroplaner diskuteras med fokus på rektorers och elevers ansvar för studiemiljön. Vidare diskuteras Skolinspektionens tillsyn i ljuset av rektorns och huvudmannens begränsade förutsättningar att skapa en god utbildningsmiljö för eleverna samt frågor om offentlighet och sekretess i skolan. Även skolans brottsförebyggande arbete, mobbningsregleringen i Danmark samt ordningsreglernas betydelse för möjligheterna att vidta disciplinära åtgärder analyseras.
Boken riktar sig till jurister, yrkesverksamma inom skolan och andra intresserade.
Medverkande författare: Lars Bejstam, Pontus Bäckström, Håkan Eilard, Maja Elmgren, Hanne Hartoft, Lotta Lerwall, Johannes Lunneblad, Annika Nilsson, Judit Novak och Sverker Scheutz.