Vävar vi aldrig glömmer : Maria Adlercreutz - politisk konstnär
Författare | |
---|---|
Förlag | BoD |
Genre | Konst |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 80 |
Vikt | 130 gr |
Utgiven | 2016-12-22 |
SAB | Ihc |
ISBN | 9789176993873 |
Maria Adlercreutz (1936-2014) är en av de mest inflytelserika förnyarna av svenskt textilhantverk. I hennes ögon bevaras folkets ljus (1972), som berättar om Le Thi Riengs motstånd mot USAs krig i Vietnam, är Maria Adlercreutz mest kända verk. Men hon vävde flera politiska bilder - storslagna både till innehåll och omfång. Ända fram till sin död.
I boken Vävar vi aldrig glömmer. Maria Adlercreutz - politisk konstnär, tecknar Eva Brita Järnefors konstnärens liv och arbete med tonvikt på hennes politiska engagemang. Hon visar också på bredden i Marias vävarbete. Naturen var en ständig inspirationskälla. Och livet i sig inspirerade till existentiella motiv. Eva Brita Järnefors utgår från Marias egna texter och andras texter. Hon har också intervjuat nära vänner.
Eva Persson berättar om sitt samarbete med Maria Adlercreutz under två stora konstutställningar: Riksutställningars Vävda bilder, 1972-78, och Textilarbetaren träder fram på Arbetets Museum 1994. I Vävda bilder visade Maria flertalet av sina vävar. Fem av dem för sista gången - de stals. I Textilarbetaren träder fram deltog hon med väven Hanna Keller (1994).
Eva Björklund svarar för redaktion, form och förord.
Ett 30-tal av Maria Adlercreutz verk, och lika många privata bilder från hennes liv och arbete, ingår i boken. Dessutom finns en omfattande biografi och verklista.
I boken Vävar vi aldrig glömmer. Maria Adlercreutz - politisk konstnär, tecknar Eva Brita Järnefors konstnärens liv och arbete med tonvikt på hennes politiska engagemang. Hon visar också på bredden i Marias vävarbete. Naturen var en ständig inspirationskälla. Och livet i sig inspirerade till existentiella motiv. Eva Brita Järnefors utgår från Marias egna texter och andras texter. Hon har också intervjuat nära vänner.
Eva Persson berättar om sitt samarbete med Maria Adlercreutz under två stora konstutställningar: Riksutställningars Vävda bilder, 1972-78, och Textilarbetaren träder fram på Arbetets Museum 1994. I Vävda bilder visade Maria flertalet av sina vävar. Fem av dem för sista gången - de stals. I Textilarbetaren träder fram deltog hon med väven Hanna Keller (1994).
Eva Björklund svarar för redaktion, form och förord.
Ett 30-tal av Maria Adlercreutz verk, och lika många privata bilder från hennes liv och arbete, ingår i boken. Dessutom finns en omfattande biografi och verklista.