Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor
Serie | SKIP - skolans kunskapsinnehåll i praktiken |
---|---|
Författare | |
Förlag | Stockhholms universitets förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 100 |
Vikt | 168 gr |
Utgiven | 2005-01-01 |
ISBN | 9789176565957 |
Auli Arvola Orlander, Inger Eriksson, Marie Jedemark
Varierande undervisningspraktiker i timplanelösa skolor
likvärdiga förutsättningar för elevers lärande?
Pris: 148:-
Lagerstatus: Finns på lager
ISBN: 978-91-7656-595-7
ISSN: 1652-666X
Art nr: 595
Utgivningsår: 2005
Kategori: Skriftserier
Underkategori: SKIP
Bandtyp: Häftad
Antal sidor: 100
Vad kännetecknar olika klassrumspraktiker i timplanelösa skolor? Hur är undervisningen organiserad och hur genomförs den? Vilka erfarenheter erbjuds eleverna och vilka förmågor kan de utveckla? Vilka blir konsekvenserna för frågor om likvärdighet om någon av undervisningspraktikerna dominerar? Konsekvenserna av försöket med slopad timplan studerades inom projektet Timplanelösa skolors miljöer för lärande. I denna slutrapport fokuseras konsekvenserna för elevernas lärande. Genom att analysera datamaterialet, omfattande drygt 70 dagars klassrumsobservationer i fyra skolor, har sex olika undervisningspraktiker urskiljts. Tre av de kategoriserade undervisningspraktikerna självregleringen, redovisningen, sammanhanget är utformade som alternativ till den läroboks-styrda undervisningspraktiken. Den baskunskapstränande un-dervisningspraktiken berör ett fåtal elever i varje klass/årskurs även om den i någon form förekommer inom alla arbetslag. Demokratifostrande praktiker iscensätts skilt från arbetet med att få eleverna godkända. Elevers eget ansvar för sina studier framträder som en tydlig tendens och elever som inte klarar av vanlig undervisning erbjuds enklare innehåll. Studien visar att olika elever erbjuds deltagande i skilda undervisningspraktiker, vilket medför olika förutsättningar för och möjligheter till lärande. Rapporten vänder sig till alla som är intresserade av trender i dagens skola. Den kan användas i lokalt utvecklingsarbete och inom lärarutbildningen.