Lyssna på föräldrarna : om mötet mellan hem och skola
Författare | |
---|---|
Förlag | Stockholms Universitets förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 247 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2013-07-05 |
SAB | Emia-c |
ISBN | 9789176565827 |
Lyssna på föräldrarna handlar om föräldrars upplevelser av samarbetet med skolan. Föräldrarnas tankar, erfarenheter och önskemål om hur de vill bli bemötta av skolan lyfts fram i denna unika intervjustudie. Ett av många teman i boken är hur familjen påverkas av barnens skolsituation.
Läs mer
I läroplanen framgår tydligt att lärarna ska samarbeta med barnens föräldrar. Hur upplevs detta samarbete av föräldrar till barn med t.ex. inlärningssvårigheter, sociala svårigheter och mobbning? Både föräldrarnas negativa och positiva erfarenheter av samarbetet med skolan beskrivs. Författaren skildrar hur skolan kan tillvarata föräldrars kunskaper och resurser samt hur samarbetet mellan hem och skola kan förbättras.
Detta är tredje boken i serien ”Barn som behöver”. Den första boken har ett barnperspektiv, den andra ett lärarperspektiv och denna tredje ett föräldraperspektiv.
Denna bok avslutas med en diskussion kring visionen om ”en skola för alla”. I denna diskussion integreras de tre
perspektiven i serien och kan ses som en sammanfattning av författarens tre böcker.
Om författarna
Inga Andersson är leg. psykolog och fil.dr. i pedagogik och arbetar som konsult och handledare. Hon är specialist i
pedagogisk psykologi och har under flera år arbetat som lektor i specialpedagogik vid lärarhögskolan i Stockholm.
Författaren har lång praktisk erfarenhet som skolpsykolog och familjeterapeut och har skrivit ett flertal läroböcker för blivande och verksamma pedagoger.
Läs mer
I läroplanen framgår tydligt att lärarna ska samarbeta med barnens föräldrar. Hur upplevs detta samarbete av föräldrar till barn med t.ex. inlärningssvårigheter, sociala svårigheter och mobbning? Både föräldrarnas negativa och positiva erfarenheter av samarbetet med skolan beskrivs. Författaren skildrar hur skolan kan tillvarata föräldrars kunskaper och resurser samt hur samarbetet mellan hem och skola kan förbättras.
Detta är tredje boken i serien ”Barn som behöver”. Den första boken har ett barnperspektiv, den andra ett lärarperspektiv och denna tredje ett föräldraperspektiv.
Denna bok avslutas med en diskussion kring visionen om ”en skola för alla”. I denna diskussion integreras de tre
perspektiven i serien och kan ses som en sammanfattning av författarens tre böcker.
Om författarna
Inga Andersson är leg. psykolog och fil.dr. i pedagogik och arbetar som konsult och handledare. Hon är specialist i
pedagogisk psykologi och har under flera år arbetat som lektor i specialpedagogik vid lärarhögskolan i Stockholm.
Författaren har lång praktisk erfarenhet som skolpsykolog och familjeterapeut och har skrivit ett flertal läroböcker för blivande och verksamma pedagoger.