Undervisning och tanke

Undervisning och tanke
Serie Didactica
Författare
Förlag Stockholms Universitets förlag
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Vikt340 gr
Utgiven2002-01-01
ISBN 9789176565087
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Undervisning och tanke handlar om begreppskunskapens betydelse för elevers tänkande och intellektuella utveckling. Lärandet av begrepp står i centrum för framställningen, och detta lärande ses som en social och relationell process. I grunden handlar boken om lärares yrkeskunskap: den diskuterar den begreppsutveckling, som sker genom undervisningen i skolan. Med utgångspunkt från matematikämnet belyser författaren vad det kan betyda för undervisningen att skilja på fakta och begrepp. De grundläggande frågor han söker svar på (eller åtminstone förhållningssätt till) i undervisningen är: Vilken lärandemiljö behöver eleverna i våra skolor för att utveckla sitt tänkande, dvs. vad krävs av undervisningen för att eleverna verkligen ska tillägna sig begrepp så att de blir deras tankar? Går det att – i traditionell mening – "plugga" tänkande? Boken vänder sig till alla som är intresserade av lärande och av kunskapers förhållande till tänkandet. Undervisningsexemplen är hämtade från matematikämnet, men tankegångarna i boken har relevans för de flesta skolämnen och för undervisningen i såväl grundskola som gymnasium. Författarpresentation Conny Stendrup är mellanstadielärare med mer än tjugo års lärarerfarenhet. Han har en fil.kand. och en forskarförberedande didaktisk utbildning och har publicerat artiklar i olika lärartidskrifter.