Om ett ord

Om ett ord
Författare
Medverkande
Förlag Bokförlaget DN
GenreSpråk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker)
FormatKartonnage
SpråkSvenska
Antal sidor304
Vikt0
Utgiven2006-01-24
SABFc
ISBN 9789175887050
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Varför säger vi som vi gör? Och varför heter det som det heter? Hokuspokus, piano, jänkare, hugsvala, banta, kvacksalvare, bärsärk! I korta artiklar berättas här lättsamt om ordens betydelse, användning och ursprung. Flera hundra ord av dem vi använder dagligen utan att reflektera över får här sin fascinerande bakgrund beskriven, en underhållande spegling av vår historia och kultur.Ur förordet: Som reklamskribenter umgås vi med ord hela dagarna. I våra egna huvuden började vi fundera.      Hösten 2003 fick vi en idé. Vi började att skicka ut mejl som varje dag berättade om ett ord. Mejlet skickades lagom till morgonkaffet på jobbet, i början bara till vänner och bekanta.      Brevet blev populärt. Snart gick vi från att räkna våra läsare i tiotal till hundratal till tusental och efter två år i tiotusental. Och var och en av de läsare som hörde av sig med funderingar, frågor och uppskattning gav oss en anledning att fortsätta. Vi fick bland annat veta att lärare använde våra ordberättelser i undervisningen och att vi gav bränsle åt diskussionerna kring fikabordet på många arbetsplatser runt om i landet.     Vår idé var enkel. Språk är kul. Ord är kul. Och vi ville göra historien bakom våra ord lättillgänglig för alla. Flytta kunskapen från universitetskorridorer och tjocka ordböcker ut i vardagen. Men vi är inga språkforskare. Berättelserna hämtar sitt faktainnehåll från alla språkvetares oerhörda arbete. Vårt arbete handlar om research, och att göra det komplicerade enkelt. Att skriva för att intressera och att roa.     I den här boken kan du läsa om nya och gamla, korta och långa, slangartade och högtravande, vanliga och ovanliga ord. Urvalet är delvis resultatet av vår egen nyfikenhet. Funderingar i morgonduschen eller när pennan har jobbat för en kund. Många av historierna har också kommit till genom våra läsares funderingar. Daniel Ernerot och Emil Holmström är båda copywriters. De driver tillsammans en mindre reklambyrå specialiserad på text och kommunikation. Boken Om ett ord är resultatet av två års arbete med det populära språkbrevet med samma namn.