Gemenskap och företagande - Företagande bland invandrare och minoriteter i
Författare | |
---|---|
Förlag | Timbro |
Genre | Ekonomi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 63 |
Vikt | 170 gr |
Utgiven | 2001-03-01 |
SAB | Qba-qa |
ISBN | 9789175664880 |
I vår vardag finns de i varje by, vid varje torg, i varje affärscentrum, dessa främlingar som driver kiosker, livsmedelsbutiker, restauranger, taxirörelser, frisörsalonger eller torghandel.
Sällan vet vi varifrån de kommer eller varför deras vägar ledde till våra nordliga breddgrader. Vi ser "invandraren" med icke-svenskt utseende och medfödd annorlundahet, som begåvar oss med billiga pizzor eller färgglada frukter. Mer ser vi sällan.
Det är dock fel att tro att invandrare är födda till företagare. Mellan individer från olika grupper finns enorma skillnader i benägenheten att starta och driva företag, skillnader som faktiskt i många fall är större än dem mellan invandrare och infödda svenskar.
Mauricio Rojas har, med hjälp av amerikanska studier, kartlagt hur invandrarföretagandet uppkommer. Hans slutsats är att det inte kan förstås i ett individualistiskt perspektiv, i synnerhet när det gäller utsatta, utstötta eller på något sätt diskriminerade grupper. En individcentrerad betraktelse ser bara ytan, toppen på det isberg av civila solidariteter och relationer, den moralgemenskap som i själva verket möjliggör företagandets under.
Läs boken online (PDF-format)