Den nya ekonomin -10 strategier för en uppkopplad värld
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Timbro |
Genre | Ekonomi |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 235 |
Vikt | 435 gr |
Utgiven | 1999-01-01 |
SAB | Qbac |
ISBN | 9789175664187 |
Glöm de gamla reglerna, de gäller inte längre! Numera är det tillgängligheten och förmågan att bygga nätverk som avgör. Denna nätverksekonomi har sin egen logik och i Den nya ekonomin - 10 strategier för en uppkopplad värld formulerar Kevin Kelly tio regler, som gör det möjligt att begripa och bli framgångsrik i den nya verkligheten.
Frågorna om överflöd och brist är ett exempel. Enligt den industriella logiken är det brist som driver upp priset och kan ge ökad vinst. I nätverksekonomin, i den nya ekonomin, är välståndet tvärtom kopplat till tillgänglighet och största möjliga spridning. En enda faxmaskin kan inte användas till mycket, men när det uppstår ett nätverk av faxar ökar varje ny maskin antalet möjliga kontakter och därmed värdet av alla de andra maskinerna. Mängden skapar värde. Vill man bli framgångsrik i den nya ekonomin gäller det att se till att det man erbjuder kan knyta an till så mycket som möjligt av tjänster, varor och nätverk.
Ett annat exempel är gratistänkandet. Numera gäller det att vidga nätverken, att snabbt knyta många till sig. Det leder till att varor skänks bort för att säkra en stor publik, som sedan betalar för tilläggsprodukter, uppdateringar och nya tjänster. Vår tids stora bristvara är kundernas uppmärksamhet: att fånga den är en kungsregel.
Kellys regler är kraftfulla redskap i händerna på den som vill bli framgångsrik i dagens nya läge. Deras tillämplighet går långt bortom företagsekonomin. Inte bara företag utan alla - politiker, organisationer, medier - ignorerar dem på egen risk.
Mer info