Rätt att lobba - om politisk påverkan efter korporatismens fall
Författare | |
---|---|
Förlag | Timbro |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 106 |
Vikt | 150 gr |
Utgiven | 1999-01-01 |
ISBN | 9789175664095 |
Anders Johnson hävdar att denna utveckling har bidragit till ökad mångfald och öppenhet i politiken. Samtidigt finns skäl att varna för att särintressen får för stort inflytande och att medievridningen skapar en ytlig debatt. Mycket av kritiken av lobbyingen beror på att vi inte lärt oss att tolka de nya påverkansformerna. Det är viktigt att vi som medborgare lär oss att kritiskt granska påståenden oavsett om de formuleras av politiker, myndigheter, medier, intresseorganisationer eller PR-konsulter. De som deltar i det offentliga samtalet bör inte uppträda i falsk förklädnad. Däremot behövs ingen politisk reglering av lobbying.
Anders Johnson är skriftställare och fd riksdagsledamot (fp). Han har utkommit med flera böcker, bl a om korporatism och andra demokratifrågor.
Tidigare utgivet av Timbro: "Vi står i vägen" (1998) och Inte bara valloner (1997)