Författare | |
---|---|
Förlag | Industrilitteratur |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 175 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2003-12-01 |
ISBN | 9789175486703 |
Denna bok är något så ovanligt som en managementbok för ledare i mindre och medelstora företag. Syftet med boken, med dess teorier, synsätt, verktyg och checklistor är att hjälpa mindre företag och organisationer att utvecklas, att skapa tillväxt och god lönsamhet - något av en ödesfråga för Sverige som framtida industrination.
Boken beskriver, förklarar och ger exempel på de mest centrala verktygen för affärsutveckling. Författarens strävan har varit att skala bort så mycket som möjligt av de teoretiska överbyggnaderna och i stället med hjälp av konkreta exempel och praktikfall visa på användningsområdena.
I tretton kapitel behandlas bl a övergripande strategier, vision och affärsidé, profilering och segmentering, strategiska mål, konkurrensstrategier, analysmodeller, värdekedjan, scenarieskrivning, lönsamhet och omvärldsanalys.
Boken beskriver, förklarar och ger exempel på de mest centrala verktygen för affärsutveckling. Författarens strävan har varit att skala bort så mycket som möjligt av de teoretiska överbyggnaderna och i stället med hjälp av konkreta exempel och praktikfall visa på användningsområdena.
I tretton kapitel behandlas bl a övergripande strategier, vision och affärsidé, profilering och segmentering, strategiska mål, konkurrensstrategier, analysmodeller, värdekedjan, scenarieskrivning, lönsamhet och omvärldsanalys.