Den tudelade visconten - Klätterbaronen - Den obefintlige riddaren

Den tudelade visconten - Klätterbaronen - Den obefintlige riddaren
Serie Atlantis väljer ur världslitteraturen
Författare
Förlag Bokförlaget Atlantis
GenreUtländska berättare
FormatInbunden
SpråkSvenska
Vikt802 gr
Utgiven1996-06-01
ISBN 9789174862751
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
På 1950-talet skrev Italo Calvino en trilogi som skilde sig mycket från hans tidiga, realistiska romaner: tre fantastiska historier som är som mångtydiga sagor. De publicerades var för sig, men återutgavs 1960 tillsammans i en volym. Det är denna samlade utgåva som här översatts.
Den tudelade visconten handlar om en man som av ett kanonskott klyvs i två halvor en ond och en god.
Klätterbaronen utspelar sig på 1700-talet. En pojke klättrar i uppror mot föräldrarna upp i ett träd och tillbringar sedan hela sitt liv i trädkronorna.
I romanen om Agilulf, Den obefintlige riddaren, beskrivs den artificiella människan som bara fungerar på ett abstrakt vis, en rustning som går omkring men är tom inuti.
I förordet säger Calvino själv: "Jag har velat göra dem till en trilogi om erfarenheter av hur mänskliga varelser förverkligar sig, i Den obefintlige riddaren ett erövrande av varat, i Den tudelade visconten en strävan efter fullständighet bortom de stympningar samhället utsätter en för, i Klätterbaronen en väg till en icke-indibvidualistisk fullständighet som kan uppnås genom troheten mot ett individuellt självbestämmande: Tre steg i riktning mot friheten..."
Översättning: Karin Alin.

Den italienske författaren Italo Calvino (1923-1985) är utan tvekan en av de viktigaste europeiska författarna under efterkrigstiden. Man kan se citat, hänvisningar och anspelningar både på hans namn och hans verk hos författare och litteraturforskare av vitt skilda skolor. Detta betyder dock inte att han skulle vara någon exklusiv eller svår författare där filosoferande och berättartekniska diskussioner avskräcker den vanlige läsaren. Nej hans stil är nästan klassicistiskt enkel, men ändå med en lockande poetisk mjukhet som med några få penseldrag ger framställningen färg och ton. Och hans tankar är alltid gestaltade på ett sådant sätt att man kan läsa romanerna som vanliga berättelser.
Anders Nilsson i Ystads Allehanda 27/1 1997