James Bond, med rätt att döda en karriär : En intervju med bondbruden Izabella Scorupco
Serie | Telegram Journalistik |
---|---|
Författare | |
Förlag | Telegram Förlag |
Genre | Memoarer och biografier |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 21 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2014-07-02 |
ISBN | 9789174235500 |
“James Bond, med rätt att döda en karriär” publicerades ursprungligen i nummer 2 1995 (under rubriken “Izabella Scorupco lever farligt”) av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992–1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994–1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen.
De lever farligt. Bondbrudarna. I en värld av lyx och framgång tycks döden ständigt cirkla runt dem. En målas i guld så att alla porer täpps till, en annan biter i en giftampull, en tredje krossas av en beachbuggy, en fjärde sitter med döda ögon och stirrar på en thaiboxningsmatch med ett kulhål i hjärtat: ”Jag föll för Bond och fick en kula i bröstet för besväret”, har Maud Adams kommenterat sin roll i Mannen med den gyllene pistolen.
Åke Högman är journalist, kommunikatör och författare. Han har skrivit för tidningar som Femina, Gourmet, Magasinet Skåne, Café, Elle och Vagabond. Han har även varit matrecensent för Sydsvenskan under signaturen Bong och är aktuell med kriminalromanen Mord i Mölle.
Telegram Journalistik ger ut god journalistik som publicerats genom tiderna – i bokform. Krönikor, essäer, reportage, artiklar, spännande features, djuplodande intervjuer, grävande reportage – journalister från den så omsusade magasinsboomen under 80-, 90- och 00-talet öppnar sina digra arkiv, och det har skrivits fantastiska texter även innan dess som nu kan tillgängliggöras igen. Det skrivs dessutom nya texter, som nu kan läsas direkt – i en e-bok eller en tryckt bok, läsaren väljer.