Propaganda : så påverkas du

Propaganda : så påverkas du
Författare
Medverkande
Förlag Bokförlaget Atlas
GenreMedia och kommunikation
FormatKartonnage
SpråkSvenska
Antal sidor159
Vikt280 gr
Utgiven2004-05-01
SABOcc
ISBN 9789173891356
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Det finns två sätt att påverka andra människor. Det ena är våld, eller hot om våld. Det andra är kommunikation. Kommunikationens makt är att få en människa att frivilligt följa ens vilja. Propagandans mål är att påverka ett stort antal människor samtidigt. Politisk lobbying är ett av världens äldsta yrken, praktiserat redan i det gamla Grekland. Varje år omsätter pr-branschen i Sverige en miljard kronor och sysselsätter ungefär 1000 personer. I ett land så beroende av politiska beslut är pr en växande marknad. Men hur gör lobbyisterna? Och framför allt: Hur tänker de? Med exempel från press och tv, via biosalongen till Norra stå på Råsunda beskriver Martin Borgs hur du påverkas av lobbyisterna, sanningsfabrikerna och propagandaindustrin. Och vad du själv bör tänka på när du vill påverka andra. "Framförandet av sådant vi tror på är utbildning. Framförandet av sådant vi inte tror på är propaganda." Edward Bernays