Vi ses på Freden! : en berättelse om Gyldene Freden
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Carlsson |
Genre | Kulturhistoria och allmän humaniora |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 286 |
Vikt | 1260 gr |
Utgiven | 2017-11-08 |
SAB | Qm-cz Stockholm: Den Gyldene Freden |
ISBN | 9789173318501 |
Den Gyldene Freden är krogarnas krog. Den mest klassiska. Nya restauranger med stjärnor uppmärksammas och blommar för en kort tid. Ett fåtal är bestående. Freden gäller i alla tider. Och här är Svenska Akademien en intressent inte bara som ständiga gäster, tack vare konstnären Anders Zorns gåva.
Gösta Arvidsson berättar i denna bok om Freden, grundligt och härligt intressant med gedigen Stockholmshistoria på köpet och fantastiska detaljer som härmed bevaras till kommande generationer. Människorna stiger fram, Carl von Linné, Carl Michael Bellman, Erik Johan Stagnelius, mängder av andra skalder, konstnärer, skådespelare, musiker, vetenskapsmän, några kvinnor, krögare med och utan framgång, penningproblem, myndighetskrångel i oändlighet, sviktande grund i bokstavlig mening, smygvägar in i huset, hyresgäster, skurkar, välgörare. Och gästerna framförallt, intill nutidens mest kända namn. Så elegant sammanfattar Magdalena Ribbing, matkännare, journalist och författare bokens innehåll i förordet.
Berömdheterna har alltid suttit vid de slitna borden och spisat sina favoriträtter med lämplig dryck därtill, stamgästen Evert Taube kanske längst av alla. Atmosfären finns bara här, i de murriga väggarna och genom skarpsynta servitriser, lyhörda hovmästare och kockar som lagat till paradrecept.
Vi ses på Freden! är en initierad och faktafylld restauranghistoria, kulturhistoria, och stadshistoria allt samtidigt. Här presenteras också nya uppgifter om vad som tilldragit sig. Konstnären Lars Melanders illustrationer i form av träffsäkra teckningar och färgstarka akvareller lyfter ytterligare innehållet och hör boken till en fröjd också för ögat.
Gösta Arvidsson är författare, bosatt i Sollentuna och Fårösund. Han skriver stora och mindre böcker om konst och konsthantverk, personhistoria och krogliv. Bland hans utgivna titlar finns omfattande studier av Gustavsbergs historia och flera monografier av enskilda keramiker/formgivare. Lars Melander är konstnär, bosatt i Blackeberg/Stockholm och arbetar i olja, akryl och akvarell liksom med teckningar i tusch. Han är också illustratör i böcker och tidskrifter. En helhetsbild av hans konstnärskap ges i boken Den rastlösa penseln, skriven av Gösta Arvidsson. Melander är även jazzmusiker.
Tillsammans har Arvidsson och Melander tidigare givit ut böckerna Vi ses på Baren! och Vi ses på Stopet!, båda formgivna av Petter Antonisen och förlagda av Carlsson Bokförlag. Dessa båda omfattande titlar skildrar Operabarens respektive Tennstopets historia. Av samma team presenteras i denna volym, Vi ses på Freden!, den tredje ambitiösa berättelsen om en klassisk Stockholmskrog. Det är böcker som bygger på omfattande arkivstudier och en genomgång av befintlig litteratur, av intervjuer och andra källor. Sammantaget utgör dessa tre arbeten en unik satsning av bred och djup restauranghistoria av bestående värde.
Gösta Arvidsson berättar i denna bok om Freden, grundligt och härligt intressant med gedigen Stockholmshistoria på köpet och fantastiska detaljer som härmed bevaras till kommande generationer. Människorna stiger fram, Carl von Linné, Carl Michael Bellman, Erik Johan Stagnelius, mängder av andra skalder, konstnärer, skådespelare, musiker, vetenskapsmän, några kvinnor, krögare med och utan framgång, penningproblem, myndighetskrångel i oändlighet, sviktande grund i bokstavlig mening, smygvägar in i huset, hyresgäster, skurkar, välgörare. Och gästerna framförallt, intill nutidens mest kända namn. Så elegant sammanfattar Magdalena Ribbing, matkännare, journalist och författare bokens innehåll i förordet.
Berömdheterna har alltid suttit vid de slitna borden och spisat sina favoriträtter med lämplig dryck därtill, stamgästen Evert Taube kanske längst av alla. Atmosfären finns bara här, i de murriga väggarna och genom skarpsynta servitriser, lyhörda hovmästare och kockar som lagat till paradrecept.
Vi ses på Freden! är en initierad och faktafylld restauranghistoria, kulturhistoria, och stadshistoria allt samtidigt. Här presenteras också nya uppgifter om vad som tilldragit sig. Konstnären Lars Melanders illustrationer i form av träffsäkra teckningar och färgstarka akvareller lyfter ytterligare innehållet och hör boken till en fröjd också för ögat.
Gösta Arvidsson är författare, bosatt i Sollentuna och Fårösund. Han skriver stora och mindre böcker om konst och konsthantverk, personhistoria och krogliv. Bland hans utgivna titlar finns omfattande studier av Gustavsbergs historia och flera monografier av enskilda keramiker/formgivare. Lars Melander är konstnär, bosatt i Blackeberg/Stockholm och arbetar i olja, akryl och akvarell liksom med teckningar i tusch. Han är också illustratör i böcker och tidskrifter. En helhetsbild av hans konstnärskap ges i boken Den rastlösa penseln, skriven av Gösta Arvidsson. Melander är även jazzmusiker.
Tillsammans har Arvidsson och Melander tidigare givit ut böckerna Vi ses på Baren! och Vi ses på Stopet!, båda formgivna av Petter Antonisen och förlagda av Carlsson Bokförlag. Dessa båda omfattande titlar skildrar Operabarens respektive Tennstopets historia. Av samma team presenteras i denna volym, Vi ses på Freden!, den tredje ambitiösa berättelsen om en klassisk Stockholmskrog. Det är böcker som bygger på omfattande arkivstudier och en genomgång av befintlig litteratur, av intervjuer och andra källor. Sammantaget utgör dessa tre arbeten en unik satsning av bred och djup restauranghistoria av bestående värde.