Naturen som symbol för den goda barndomen
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Carlsson |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 184 |
Vikt | 281 gr |
Utgiven | 2009-09-15 |
SAB | Eabu-c:k |
ISBN | 9789173312592 |
Barndomen och naturen ses ofta som sammankopplade med varandra. Naturen uppfattas som god för barn och barn anses må bra av att vara i naturen. Men hur har egentligen denna tankefigur uppstått och vad hänger samman med den i det pedagogiska arbetet med barn. Här diskuterar en rad framstående forskare hur barn och natur förhåller sig till varandra, alltifrån Rousseau. Vilka filosofiska ingångar finns i relationen människa/natur, hur förhåller sig natur och kultur till varandra, hur visualiseras naturen i t ex skolfilmer. Vidare granskas natur och barndom i förskolans utbildningsmaterial, liksom natur och genus. Och vilken plats har naturen i barndomsminnen. Bokens skribenter kommer från olika forskningsfält. Gunilla Halldén är professor på tema Barn vid Linköpings universitet. Hennes forskning har rört föräldrars vardagspsykologi, barns föreställningar om familj samt barndomsbegreppets förändring under 1900-talet. Tidigare utgivning bl a Barnet och boet (2001) och Den moderna barndomen (2007).