Paketerad politik : 11 essäer om journalistik, politik och media
Författare | |
---|---|
Förlag | Carlsson |
Genre | Media och kommunikation |
Format | Inbunden |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 191 |
Vikt | 368 gr |
Utgiven | 2007-08-29 |
SAB | Bt |
ISBN | 9789173311014 |
Forskare skriver om spelet och det ömsesidiga beroendet mellan politiker och media. Den första marknadsföraren av politik i Sverige var kanske Gustav Vasa!
Politiken och journalistiken lever i dagens samhälle i symbios eller i ett dåligt äktenskaps bindningar till varandra. Verksamheterna är åtskilda men sammanflätade. Makten ska granskas men media är också beroende av goda kontakter och nyttig information. Politikerna använder media för att nå ut och göra utspel. Medierna använder politikerna. Både för att attrahera oss som väljare, läsare, lyssnare och tittare.
Dock finner folk nu nya vägar via Internet. Nya arenor uppstår. Överallt pågår ett ständigt flöde. I ett antal konkreta fall visar elva forskare på hur det fungerar i det "nya informationssamhället". En ny typ av mediekritik presenteras här men det äldsta exemplet står Gustav Vasa för, det senste återfinns i bloggarna.
Om författaren:
Författarna är alla forskare vid Örebro universitet.