Undervisningsteknologi
Författare | |
---|---|
Medverkande | |
Förlag | Norstedts Akademiska Förlag |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 211 |
Vikt | 253 gr |
Utgiven | 2006-08-31 |
SAB | Eab |
ISBN | 9789172978089 |
Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) var amerikansk psykolog, kulturdebattör och författare. Han var professor vid Harvard University 1948-1974.
Skinner inspirerades starkt av John B Watsons klassiska behaviorism och utvecklade sin egen variant, som han kallade instrumentell betingning. Han sökte bekräftelse på teorin genom mångåriga experiment med betingning av duvor och råttor. Det centrala i Skinners teori är att ett beteende förstärks om det genom yttre stimulering eller manipulation från omgivningens sida "belönas". Omvänt kan en yttre stimulering, t.ex. straff, försvaga ett givet beteende. Denna enkla teori ligger enligt Skinner till grund för all inlärning.
Skinners inlärningsteori spelade under 1960-talet stor roll för utvecklingen av undervisningstekniker och programmerad undervisning i framför allt amerikanska skolor. Boken Undervisningsteknologi blev snabbt ett klassiskt inslag i undervisningslitteraturen. Snart blev dock Skinners psykologi kontroversiell och skarp kritik riktades mot hans mekanistiska syn på människans beteende.