Stora investeringar i mindre kommuner : Scope, Scale och Stage Construction som strategier
Författare | |
---|---|
Förlag | BAS Bokförlag |
Genre | Ekonomi |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 378 |
Vikt | 728 gr |
Utgiven | 2006-01-01 |
ISBN | 9789172463219 |
Studien består av två delstudier som omfattar tio mindre kommuner och tjugo stora investeringar. Exempel på sådana investeringar är stora skolor, stora kulturhus, stora stadsutbyggnader och kraftvärmeverk.
Denna studie belyser olika tillvägagångssätt som mindre kommuner använder när de utformar och genomför sina investeringar. Dessa går att förstå utifrån tre dominerande strategier: skalförhöjning (Scale), sortimentsamordning (Scope) och etappvis utbyggnad (Stage Construction). Dessa strategier kombineras beroende på typ av investering. Studien lyfter även fram att man i kommunal verksamhet behöver andra metoder än de som används inom privat sektor för att bedöma om investeringarna är samhällsekonomiskt effektiva och socialt hållbara. Här visas att man i bedömningen dels behöver titta på motivet till investeringen och utifrån detta identifiera nyttoeffekter i form av konsument- och producentfördelar och dels behöver fokusera kostnadsrelaterade aspekter för att utifrån dessa identifiera konsument- och producentfördelar.
Denna studie belyser olika tillvägagångssätt som mindre kommuner använder när de utformar och genomför sina investeringar. Dessa går att förstå utifrån tre dominerande strategier: skalförhöjning (Scale), sortimentsamordning (Scope) och etappvis utbyggnad (Stage Construction). Dessa strategier kombineras beroende på typ av investering. Studien lyfter även fram att man i kommunal verksamhet behöver andra metoder än de som används inom privat sektor för att bedöma om investeringarna är samhällsekonomiskt effektiva och socialt hållbara. Här visas att man i bedömningen dels behöver titta på motivet till investeringen och utifrån detta identifiera nyttoeffekter i form av konsument- och producentfördelar och dels behöver fokusera kostnadsrelaterade aspekter för att utifrån dessa identifiera konsument- och producentfördelar.