Skolkompassen : ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan
Författare | |
---|---|
Förlag | Gothia Kompetens |
Genre | Pedagogik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 126 |
Vikt | 430 gr |
Utgiven | 2015-02-19 |
SAB | Eu |
ISBN | 9789172059788 |
<STRONG><EM>Skolkompassen</EM> är ett pedagogiskt kartläggningsmaterial för dig som möter elever som har svårt att navigera i skolan.</STRONG>
I varje klass finns elever med ojämna förmågor. <STRONG>Den pedagogiska utredningen</STRONG> ska ligga till grund för att vi ska kunna kompensera för detta. En <STRONG>kartläggning</STRONG> gör att vi förstår de bakomliggande orsakerna till svårigheterna hos elever med ojämna förmågor, och utifrån den kan vi <STRONG>kravanpassa</STRONG> olika situationer, <STRONG>kompensera</STRONG> för de färdighetsbrister eleven har och hjälpa eleven att <STRONG>träna</STRONG> och utvecklas. I boken <EM>Skolkompassen</EM> finns alla de verktyg som behövs för att göra en pedagogisk utredning beskrivna som ett sjökort som ska stödja och lotsa den enskilda eleven.
<EM>Skolkompassen</EM> kan användas från grundskola till högre studier och vänder sig till lärare och övriga yrkesgrupper inom skolans värld som möter elever med ojämna förmågor.
<STRONG>Om författarna
</STRONG><EM>Anna Sjölund</EM> är beteendevetare och handledare med grundläggande psykoterapiutbildning i kognitiv beteendeterapi.
<EM>Lena W Henrikson</EM> är informatör och redaktör och har arbetat med barn, ungdomar och vuxna med ojämna förmågor i olika verksamheter.