Verklighetsnära lärande : för elever i behov av stöd

Verklighetsnära lärande : för elever i behov av stöd
Författare
Förlag Gothia Fortbildning
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor63
Vikt0
Utgiven2014-10-23
ISBN 9789172059467
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Boken visar hur man kan börja arbeta mer ämnesövergripande och verklighetsnära tillsammans med elever i behov av stöd. När eleverna får vara delaktiga i sin lärandeprocess och arbeta med teman som ligger nära deras egen verklighet ökar motivationen och intresset för att lära. Det tematiska arbetssättet förbereder eleverna för livet utanför skolan och ger dem förståelse för hur de kan använda sina kunskaper och färdigheter efter skoltiden.

Boken <EM>Verklighetsnära lärande - För elever i behov av stöd</EM> har ett tydligt formativt förhållningssätt som ger eleverna förutsättningar att följa sin egen kunskapsutveckling, något som ger dem trygghet och medvetenhet om sitt lärande. Det formativa förhållningssättet gör också eleverna medvetna om sina styrkor och möjligheter att nå nya mål, vilket skapar ett ökat självförtroende omkring den egna förmågan.

Boken vänder sig till lärare och skolledare som möter elever i behov av stöd i grundsärskolan och vid gymnasiesärskolans nationella program, men även inom andra skolformer.

<STRONG>Om författarna
</STRONG><EM>Johanna Eriksson</EM> är arbetslagsledare och förstelärare vid en gymnasiesärskola. <EM>Britt-Inger Lindgren</EM> har mer än 30 års erfarenhet av pedagogiskt ledningsarbete, som lokal lärarubildare och skolledare på gymnasium och gymnaisesärskola. De har tillsammans infört ett verklighetsnära arbetssätt och sett vilka fördelar det innebär för såväl lärare som elever.