Hälsofrämjande tandvård
Författare | |
---|---|
Förlag | Gothia |
Genre | Medicin |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 131 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2013-04-16 |
SAB | Vk |
ISBN | 9789172058811 |
Dagligen behandlas patienter med skadade tänder och förlorad stödjevävnad trots att grunderna till god tandhälsa är välkända sedan decennier. För individen handlar det om oåterkalleliga skador med känslomässiga och ekonomiska konsekvenser. Det ställer också höga krav på samhälle och vårdinsatser. Att arbeta hälsofrämjande kräver att vi fokuserar mer på det friska och tar tillvara patientens inre motivation till att leva hälsosamt. Det kräver också att vi förstår hur man behandlar de stora folksjukdomarna i munnen på ett sådant sätt att patienten får ett naturligt ansvar för sin egen sjukdom.
Boken <EM>Hälsofrämjande tandvård</EM> vänder sig till all personal inom tandvården och kan även användas som kurslitteratur inom tandvårdsutbildningarna. Med många konkreta exempel får läsaren ta del av nyckelfaktorer för en hälsofrämjande kommunikation i tandvården. Rekommendationerna i boken grundar sig bland annat på nationella riktlinjer för vuxentandvård och nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder.
<STRONG>Om författarna
</STRONG><EM>Karin Sjögren</EM> är odont. dr. i cariologi, kommunikatör och lärare i motiverande samtalsmetod och har varit tandläkare i 20 år. Hon driver också filmbolaget Hälsofrämjande film.
<EM>Claes Virdeborn</EM> är specialist i parodontologi. Han har många års erfarenhet som tandläkare, lärare och studierektor på Tandvårdshögskolan i Malmö. Han ger utbildningar i parodontologi och kommunikation.
<STRONG>Röster om boken
</STRONG>"<EM>Hälsofrämjande tandvård</EM> är en imponerande sammanställning kring ett område som alltför ofta negligeras. Boken har en varm och engagerad ton som visar på proffsighet och bred kunskap. Den måste bli en bästsäljare. Detta är ett alldeles utomordentligt material, genomtänkt. Jag kan inte tänka mig att en skrift med höga ambitioner, som den här, kring ett utomordentligt viktigt ämne skulle kunna göras bättre."
<EM>Edgar Borgenhammar, professor em Hälso- och sjukvårdadministration vid Nordiska hälsovårdhögskolan</EM>
"Detta är en bok jag önskar att alla som har med patienter att göra får läsa och njuta av. Så glada och friska våra patienter skulle bli, och så stolta vi inom professionen skulle bli över vårt goda arbete. Tänk om den funnits när jag gick på käftis! Så mycket lättare jobbet hade blivit, och så många minor man sluppit springa på! En riktigt feel-good klok-bok! Grattis du blivande läsare!"
<EM>Lena Sjöberg, tandläkare och ordförande i tandvård mot tobak</EM>
"Bokens författare har båda lång erfarenhet från tandvården, vilket tydligt speglas i boken med många kliniska patientpresentationer. Boken är välskriven och logiskt uppbyggd, den berör samtliga yrkesgrupper i tandvårdsteamet. Budskapet med boken är tydligt och den förmedlar många verktyg, för att teamet ska kunna jobba ännu mer mot hälsofrämjande tandvård. Kommer säkert läsa boken igen, rekommenderar den både som utbildningsmaterial och som inspiration till det vardagliga arbetet i tandvården."
<EM>Annelie Lönnblad, tandhygienist</EM>
"Boken handlar om den innersta kärnan av det vi sysslar med - hälsa och att kommunicera hälsa. Författarna talar till läsaren genom hela boken. Språk och innehåll andas omtänksamhet och respekt. De lever ju som de lär! Illustrationerna är klockrena."
<EM>Håkan Lönnbark, tandläkare</EM>