Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar

Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar
Författare
Medverkande
Förlag Bokförlaget Daidalos
GenreMedia och kommunikation
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor275
Vikt0
Utgiven2008-06-10
SABBs-qa
ISBN 9789171732712
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
"Henry Jenkins har skrivit en närmast oemotståndlig bok... Det är en lysande stuide som verkligen förtjänar att bli läst av alla som intresserar sig för och försöker begripa den spretiga kulturen kring ”nya digitala medier”. Faktum är att Convergence Culture är en knivskarp kulturanalys av samtidens medielandskap." /Pelle Snickars SvD Ny medieteknik har satt igång en kreativ revolution som i allt högre grad tvinnar samman den digitala användarkulturen med det masskulturella medieutbudet. Gränsen mellan sändare och mottagare suddas ut och resultatet blir ofta allt annat än det förväntade. I ett antal fallstudier beskriver Henry Jenkins ett medieklimat i förändring. Han tar oss med till Survivor-spoilarnas hemlighetsfulla värld där man använder internet för att samla information och dela med sig av kunskaper och, till producenternas stora förtret, avslöja händelser i programmet innan de visas i TV. Han beskriver hur unga Harry Potter-fans utvecklar sitt skrivande genom att författa egna berättelser om Hogwarts och om hur Star Wars-fans gör egna filmer som ibland håller lika hög kvalitet som originalen. Amatörer har idag tillgång till i princip samma teknik som proffsen och de tänker inte låta någon hindra dem från att vara med och leka. De uppfattar det nya medieklimatet som ett öppet offentligt rum som inte står under företagens kontroll. Samtidigt ser medieindustrin möjligheten att sprida sitt innehåll över fler kanaler och nå en större marknad och ökade intäkter. I vissa fall går företagens och gräsrotsentusiasternas intressen hand i hand och de stärker varandra genom att skapa omsesidigt gynnsamma rela- tioner. I andra fall är intressena motstridiga och konflikter uppstår. Den centrala frågan är inte vad medierna gör med oss – utan vad vi gör medierna Henry Jenkins är professor vid MIT och har skrivit en rad böcker om media och populärkultur.