Kammare, kommuner och kabinett : tre konstitutionella studier
Serie | SNS författningsprojekt |
---|---|
Författare | |
Förlag | SNS Förlag |
Genre | Samhälle, politik och debatt |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 222 |
Vikt | 420 gr |
Utgiven | 2004-05-10 |
SAB | Occ |
ISBN | 9789171509338 |
Om politik handlar om att välja, så gäller författningspolitik valet av politikens grundläggande institutioner.
Kammare, kommuner och kabinett tar avstamp i de författningspolitiska val Sverige har gjort på tre viktiga områden riksdagens kammarsystem, den kommunala självstyrelsen och reglerna för hur regeringar bildas och avsätts. Breda jämförelser med andra länder visar att det finns flera alternativ till dagens svenska ordning.
Sverige har numera en riksdag med en enda kammare, men många länder har tvåkammarsystem. Boken analyserar vilka argument som framförts för en delad folkrepresentation och hur tvåkammarsystem kan utformas.
Förhållandet mellan stat och kommun är en av den svenska demokratins olösta frågor och också här finns mycket att lära av hur andra länder reglerat och organiserat sitt politiska system.
Parlamentarismens bärande princip är att ett lands regering är politiskt ansvarig inför dess parlament. Reglerna för hur detta ansvar skall utkrävas varierar dock mellan olika parlamentariska länder.
Lars Davidsson är verksam som forskare vid statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala Universitet.
Kammare, kommuner och kabinett tar avstamp i de författningspolitiska val Sverige har gjort på tre viktiga områden riksdagens kammarsystem, den kommunala självstyrelsen och reglerna för hur regeringar bildas och avsätts. Breda jämförelser med andra länder visar att det finns flera alternativ till dagens svenska ordning.
Sverige har numera en riksdag med en enda kammare, men många länder har tvåkammarsystem. Boken analyserar vilka argument som framförts för en delad folkrepresentation och hur tvåkammarsystem kan utformas.
Förhållandet mellan stat och kommun är en av den svenska demokratins olösta frågor och också här finns mycket att lära av hur andra länder reglerat och organiserat sitt politiska system.
Parlamentarismens bärande princip är att ett lands regering är politiskt ansvarig inför dess parlament. Reglerna för hur detta ansvar skall utkrävas varierar dock mellan olika parlamentariska länder.
Lars Davidsson är verksam som forskare vid statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala Universitet.